nieuws

Handboek ‘Mijn cafetaria’ speciaal voor de frituursector

Fastfood 2

Wat is je imago? Wie zijn je klanten? Het zijn wezenlijke vragen voor iedere horecaondernemer. Toch hebben veel cafetariahouders geen goed antwoord paraat. Dat is een gemis, zegt trainer en adviseur Olaf van Dam, die gespecialiseerd is in de horeca. Daarom heeft hij een ondernemershandboek geschreven, speciaal voor de frituursector.   

Handboek ‘Mijn cafetaria’ speciaal voor de frituursector
Olaf van Dam schreef speciaal voor de frituurbranche een ondernemershandboek.

Het idee voor het boek ‘Mijn cafetaria’ is ontstaan op de werkvloer, zegt auteur Olaf van Dam. ‘Ik ben actief als trainer op het gebied van sales en marketing bij merkfabrikanten en ondernemers. Daarnaast kom ik bij ondernemers over de vloer om ze te helpen bij het runnen van hun zaak. Daar krijg ik regelmatig vragen over allerlei onderwerpen. Zo kwam ik dus op het idee om al die informatie uit te werken en er een handboek van de te maken. Ondernemers in deze branche hebben hulp en tips nodig, en specifiek voor hen was er eigenlijk geen handboek beschikbaar.’
Het boek is toegankelijk en staat boordevol nuttige informatie en tips. Van Dam: ‘Ik behandel heel veel factoren die een rol spelen bij het runnen van een cafetaria. Denk aan imago, wie zijn je klanten en de klassieke marketing p’s, dus prijs, plaats, product, promotie, personeel en presentatie.’

Wie is de klant?

Hoewel het boek volgens Van Dam zeker nuttig is voor starters, wil hij een bijdrage leveren ten gunste van de gehele branche. ‘Als je al een paar jaar een cafetaria runt, ben je wel bekend met een aantal zaken. Toch verbaast het me dat ondernemers vaak niet echt weten wie hun klant is en hoe ze daar hun keuzes op af kunnen stellen. Terwijl dat zo belangrijk is. Het boek biedt op dit gebied heel veel handvatten en tips.

Ook online kunnen er slagen gemaakt worden, vindt Van Dam. ‘Een website van een cafetaria waar je een bestelling op kunt plaatsen is echt geen hoge wiskunde meer. Maar het wordt amper toegepast en dat is jammer. Ik probeer ondernemers hiervan bewust te maken zodat ze er samen met de webbeheerder mee aan de slag gaan.

Herkenbaar

Voor het boek heeft Van Dam samengewerkt met een aantal partijen in de branche. ‘Ik heb regelmatig contact gehad met fabrikanten zoals Remia, Coca Cola, Beckers en Qbtec, en ook met FHC en Snackpoint. Zij onderstrepen het belang van dit ondernemershandboek en waren volop bereid om passend  beeldmateriaal aan te leveren. Waardoor het boek heel herkenbaar is voor de lezer.’

Winnaar Cafetaria Top 100

Van Dam is maandag 9 januari aanwezig op de Horecava om het handboek te overhandigen aan Mark Verwey van Eethuys de Lind in Oisterwijk, winnaar van de Cafetaria Top 100 2016/2017. Verwey is zelf terug te vinden in het boek, met tips en adviezen voor collega-cafetariahouders. De overhandiging vindt plaats om 11.30 uur op de stand van Beckers in hal 11 (stand 11.304).

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels