AD Friettest flink op de schop

AD Friettest flink op de schop
Volgens sommigen de man die met z'n friettest ondernemers kan maken en breken: Paul Hovius van het AD. (Foto: Roel Dijkstra)

De Nationale Friettest van het AD gaat inhoudelijk flink op de schop. Zaken worden door het testpanel van die krant dit voorjaar niet één maar twee, en soms zelfs drie keer bezocht.

‘Zo sluit je uitglijders definitief uit’, zegt Paul Hovius van het AD, de man achter de test, in een exclusief interview met Snackkoerier. Voor een derde jurering komen de eerste vijf en de laatste vijf frietbakkers in aanmerking.

Toon

Ieder jaar weer stuit de AD-test op forse kritiek van bezochte ondernemers. Het gaat dan vooral om de toon waarop over (volgens de krant) 'slechte' zaken wordt geschreven. Die is bepaald niet mals: ‘Friet deskundig verziekt.’ ‘Een ronduit smerige bijsmaak.’ Of: ‘Deze friet kan zo de afvalbak in.’ Het zijn deze citaten uit de AD Friettest 2015 die ervoor zorgen dat die jaarlijkse test niet alleen maar liefhebbers kent

‘Die toon zal niet veranderen', aldus het brein achter de roemruchte test. Op zaterdag 23 april pakt de krant uit met de test, die net zoveel haters telt als fans. Hovius: ‘Ja. Maar het zijn altijd de verliezers die klagen.’

Rechter

Vorig jaar liepen de gemoederen zo hoog op dat ProFri, de branchevereniging voor professionele frituurders, dreigde met een gang naar de rechter - die er overigens nooit kwam. ‘Kwam die er maar eens’, verzucht Paul Hovius, ‘Dat zou duidelijkheid geven.’

Meer over de vernieuwde AD Friettest in Snackkoerier nr. 4, eind deze week bij abonnees in de bus.