Fans zetten Frikansaus terug op kaart

Fans zetten Frikansaus terug op kaart

Fabrikant Oliehoorn heeft haar aloude Frikansaus weer in productie genomen. En dat is de verdienste van snackfan Gert Kok uit het Drentse dorp Schoonebeek.

Kok vond het zonde dat zijn favoriete saus niet meer bestond. Om die reden opende hij een Facebookpagina waarin hij collega-liefhebbers opriep te 'liken', als je vond dat de saus opnieuw gemaakt moest worden.

Vijfduizend likes

Fabrikant Oliehoorn pakte de hint op en reageerde: 'Bij vijfduizend likes gaan we opnieuw Frikansaus produceren.'

'Op dat moment hadden we nooit gedacht dat dat aantal twee dagen later al zou zijn gehaald', lacht marketing-manager Arjan Dijk door de telefoon. 'Maar dat was dus wel het geval.'

Knijpflessen

'Belofte maakt schuld. We zijn weer aan het produceren. Eerst in knijpflessen. Later in grootverpakking voor de cafetaria's. Nu worden de etiketten opnieuw gedrukt. Over een week of zes zijn we zover', aldus Dijk.

Maar wat is het het eigenlijk voor saus? 'Noem het een kruising tussen curry- en frietsaus, aangevuld met geheime specerijen. Een paar jaar geleden vervingen we deze saus door een nieuwere, scherpere versie, de Wimpiesaus.'