Omzet snackbars stijgt het sterkst

Omzet snackbars stijgt het sterkst
Roel Dijkstra

In het eerste kwartaal van 2016 hebben hotels, restaurants, snackbars en cafés 0,7 procent meer omgezet dan in het voorgaande kwartaal, meldt CBS. Dit is toe te schrijven aan gestegen prijzen. Het volume, het aantal consumpties en overnachtingen, daalde iets. Binnen de horeca steeg de omzet van snackbars het sterkst.

De omzet van de horeca nam in het eerste kwartaal van 2016 minder sterk toe dan gemiddeld in 2015. Toen was de toename gemiddeld 1,5 procent per kwartaal. Binnen de horeca is de omzet van snackbars, waaronder lunchrooms, fastfoodrestaurants, maaltijdbezorgers en ijssalons, het sterkst toegenomen. Ook in het vierde kwartaal van 2015 was dit zo. Vooral de omzetten van fastfoodrestaurants en maaltijdbezorgers stegen sterk.
Snackbars hebben in de eerste drie maanden van dit jaar 2,6 procent meer omgezet dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. Het volume (grofweg het aantal verkochte consumpties) nam met 2,1 procent toe, prijsstijgingen speelden slechts een kleine rol.