McDonald's wil 2000 nieuwe vestigingen in China

McDonald's wil 2000 nieuwe vestigingen in China
De vestiging van McDonald's in Shenzhen was in 1990 de eerste in China.

China moet de op een na grootste markt ter wereld worden voor McDonald's. Om dat te bereiken moet de hamburgerketen het gaspedaal flink intrappen.

Van de huidige 2500 fastfoodrestaurants in het Aziatische land wil McDonald's in vijf jaar groeien naar 4500. Het bedrijf heeft daartoe een deal gesloten met Chinese en Amerikaanse investeerders.

Jaarlijks 10 procent stijging

China is hiermee hard op weg de tweede markt voor McDonald's te worden, na de Verenigde Staten. Door de uitbreidingsplannen moet de verkoop in elk van de komende vijf jaar met 10 procent of meer toenemen.

Nog dit jaar moeten 250 nieuwe restaurants de deuren openen. In 2022 moet dat tempo opgevoerd zijn naar 500 nieuwe filialen. Daarbij richt de keten zich vooral op de kleinere Chinese steden.

37 duizend vestigingen

Er zijn wereldwijd momenteel rond de 37 duizend vestigingen van McDonald's, waarvan het merendeel (meer dan 14 duizend) zich uiteraard in de Verenigde Staten bevinden. De eerste in China opende in 1990 in Shenzhen.

Nieuws over McDonald's