Nieuw gilde wil ambachtelijke frietbakkers verbinden

Nieuw gilde wil ambachtelijke frietbakkers verbinden

Ambachtelijke frietbakkers met elkaar verbinden en het imago van ambachtelijke friet beschermen; dat is het doel van het pas opgerichte Frietbakkersgilde. Want de term 'verse friet' wordt volgens het gilde vaak misbruikt.

Het Frietbakkersgilde is een initiatief van Jan Post en Hanno Nieuwenhuis, die samen het gezicht vormen van leverancier Meesters van de Friet. In samenwerking met partners verkopen zij topkwaliteit frietaardappels, frituurolie, frietsnijders, schrapmachines en verpakkingsmateriaal aan ondernemers.

Doel

Met het Frietbakkersgilde streven ze een hoger doel na legt Post uit. ‘Gepassioneerde horecaondernemers steken veel tijd in het bereiden van een ambachtelijk frietje. Dat is de tijd en het geld meer dan waard. Helaas wordt de term ‘verse friet’ nog vaak misbruikt en daar willen we voor waken. Het gilde moet een soort kennisbank worden, waarin horeca-ondernemers elkaar kunnen vinden en hun passie overdragen.’

Voorwaarden

De vijftien leden die zich tot nu toe hebben aangesloten, zijn verspreid over het hele land en herkenbaar aan een keurmerk in hun zaak: een ambachtelijk schild van 25 bij 25 centimeter met een chique uitstraling. Dat wordt pas geleverd als aan alle voorwaarden voor toetreding is voldaan: verse aardappels snijden voor het oog van de klant, zelf voor- en afbakken, gebruik maken van frituurolie met minimaal 80 procent onverzadigde vetzuren en (online) zichtbaar zijn met onderscheidende kwaliteit.

Profiteren

Gildeleden betalen € 350 per jaar. In ruil daarvoor kunnen zij profiteren van de gezamenlijke uitstraling en reputatie en gratis deelnemen aan activiteiten. Die zijn vanwege het prille bestaan nog niet ingevuld, de eerste bijeenkomst vindt in oktober plaats. Daarnaast kunnen ondernemers tegen kostprijs promotiemateriaal bestellen.

Lees meer over het Frietbakkersgilde in de eerstvolgende editie van Snackkoerier