Gasten van K PRO, het nieuwe concept van Kentucky Fried Chicken (KFC) dat focust op gezond eten, kunnen hun maaltijd afrekenen door te glimlachen voor de camera. Dit is niet zomaar een camera, maar een high-tech 3D-systeem met facial recognition.
Door te glimlachen, kan de 'Smile to Pay'-service je herkennen waarna het geld automatisch van je bankrekening wordt afgeschreven. Voor extra veiligheid kan het systeem ook om een telefoonnummer vragen.
Jonger publiek aantrekken
Yum China, het moederbedrijf van KFC in het Aziatische land, wil met de bijzondere manier van betalen jonger publiek aantrekken en daarmee groeien in China. De foodmarkt in China is sinds 2012 dalende vanwege problemen met voedselveiligheid en de veranderende consument.
Samenwerking met Alibaba
Smile to Pay krijgt zijn debuut in de K PRO-winkel van KFC in de Chinese stad Hangzhou, een zaak dat al gebruikmaakt van technologie om gasten gemak te bieden. KFC werkt hiervoor samen met Alibaba (de Chinese versie van Amazon, met onder meer een eigen betaalsysteem), dat aandelen heeft in Yum China.
Bronnen: CNBC.com, Reuters.com