Maaltijdbezorging: 6 tips van de formulebazen

Maaltijdbezorging: 6 tips van de formulebazen

Maaltijdbezorging is booming. Vorig jaar was de totale foodbezorgmarkt goed voor 1,7 miljard euro omzet (bron: FSIN) en het einde van de groei lijkt nog lang niet in zicht. Cafetariahouders moeten niet langer afwachten, maar kansen grijpen en doelen stellen, adviseren diverse formulemanagers en -directeuren in de eerstvolgende editie van Snackkoerier. Naast hun visie geven ze een aantal tips voor ondernemers.

  1. Onderzoek eerst goed of bezorgen voor jou rendabel is, door middel van een kosten-batenanalyse. Bezorgen betekent niet automatisch dat je omzet stijgt. Soms is het verstandiger om niet te bezorgen.
  2. Maak een bewuste keuze. Als je eraan begint, kun je niet makkelijk stoppen, want dan moet je mensen teleurstellen.
  3. Stel een helder en meetbaar doel en monitor dit periodiek.
  4. Investeer in een goed kassasysteem, warmhoudtassen, bezorgkleding, vervoersmiddelen, verpakkingen en training van je mensen.
  5. Vooral de keuze in bestel- en trackingsystemen, keuzes in prijsbeleid en assortiment zijn belangrijk, maar ook het antwoord op de vraag hoe je het operationeel allemaal het beste aanpakt. Hoe zorg je ervoor dat je fysieke bezoekers niet lijden onder de online bestellingen?
  6. Stap af en toe ook zelf op de elektrische fiets om te kijken hoe je product bij de consument aankomt. Elke brug of hobbel die je tegenkomt, heeft invloed op je product.

Lees het hele artikel over maaltijdbezorging met Bas Holshuijsen (Kwalitaria), Rob Hogervorst (Febo), Roger Gielen (Snackpoint), Rob Doorn (Plaza en Big Snack) en Ralph Markwat (FHC) in de eerstvolgende editie van Snackkoerier.