nieuws

Fry Tea vindt steeds meer navolging

Fastfood 3203

Aan standaard hebben Richard en Mariëlle Groeneweg van Verhage Walburg en Kort Ambacht een broertje dood. Alles ademt passie, durf en vindingrijkheid in de twee zaken in Zwijndracht. Neem de Fry Tea, een vette knipoog naar de High Tea. De etagère met verse broodjes, minisnacks, friet en zoete lekkernijen is vaste prik in het assortiment.

Fry Tea vindt steeds meer navolging
De Fry Tea van Verhage Walburg

We hebben gemiddeld zo’n drie Fry Tea’s per week in elke vestiging’, vertelt Richard Groeneweg. ‘Dat lijkt misschien niet veel. Maar als je bedenkt dat we vorige week een groep van 26 dames hadden, dan heb je ’s middags de zaak wél vol.’ Dat zitten de dames trouwens ook na de High Tea beaamt hij. ‘Als ze het allemaal apart zouden bestellen, zouden ze het qua hoeveelheid en prijs veel te veel vinden. Heel bijzonder, maar als je het op deze manier op een etagère presenteert, dan kan het allemaal wel.’ Met die extra omzet is Groeneweg spekkoper. ‘Want de brutowinstmarge blijft hetzelfde, zo’n 70 procent.’

Columbus van de Fry Tea

Drie jaar geleden zette hij de Fry Tea met moederdag voor het eerst op de kaart. ‘Ik heb het niet zelf bedacht’, zegt hij eerlijk. Die credits gaan naar collega Patrick van der Steen van Verhage in Spijkenisse. Hij is de ‘Columbus van de Fry Tea’. Voor Groeneweg is de Fry Tea een ideale manier om een heel andere doelgroep aan te boren. ‘Oudere dames, die kwamen niet veel bij ons. Nu wel. En het mooie is dat ze vaker terugkomen. En niet alleen voor de Fry Tea.’ Twee varianten staan er bij Verhage Walburg en Kort Ambacht op het menu: de Fry Tea voor €12,95 per persoon en de Fry Wine/Beer voor €14,95 per persoon. Te boeken vanaf twee personen, minimaal een dag vantevoren. ‘We hebben een vast productaanbod. Soms moeten we het iets aanpassen als bijvoorbeeld een leverancier met andere producten komt.’ De medewerkers van beide zaken bereiden alles zelf: de friet, mini-snacks, clubsandwich, Vietnamese loempia’s en de muffins. Richard Groeneweg: ‘We halen alles uit ons reguliere assortiment. Voor het brood gebruiken we bake-offproducten.’

In etappes serveren

Fry Tea Alida's Smulpaleis

De Fry Tea van Alida’s Smulpaleis

Richard serveert de Fry Tea tegenwoordig in etappes. Een idee van zijn moeder. ‘Al doende leert men. Serveer je alles tegelijk, dan koelt het warme gedeelte sneller af. We doen het zoete en warme gedeelte nu apart. En daarna komt er een schaal met ijs op tafel.’ Dat doen ook Jan en Alida Willems van Alida’s Smulpaleis in Roden. Toen Jan Willems vorig jaar als lid van de vakjury van de Cafetaria Top 100 op visite was bij Verhage Walburg, sprak hij uitgebreid met Richard Groeneweg. Ook over de Fry Tea. Jan Willems: ‘Ik zag bij hem dat er een markt voor is. Het past goed in de lijn van de dingen die wij doen. Wij willen mensen altijd weer verrassen.’ Hij ziet de Fry Tea als een welkome aanvulling op het assortiment in de daluren. ‘Zo heb je ook tussen lunchtijd en avondeten aanloop. En als er eenmaal gasten zitten, trekt dat ook weer andere mensen.’

Fry Tea wereldkundig gemaakt

Er was één maar: gebrek aan zitgelegenheid. ‘Na onze verbouwing eind 2016 hebben we gezegd ‘Dit gaan we doen.’ Op maandag 3 april maakten Jan en Alida de Fry Tea voor het eerst wereldkundig op hun Facebookpagina. Op 4 april vermeldden ze deze nieuwe dimensie van fastfoodeten in de Lente-editie van Alida’s foodbulletin, een vier pagina’s tellende bijlage bij het huis-aan-huisblad De Krant met een oplage van 37.000. ‘Op 4 april hadden we al de eerste boeking voor woensdag 5 april voor drie personen.’ Op aanraden van Richard Groeneweg zet Alida’s Smulpaleis niet alles in één keer op tafel. Jan Willems: ‘Het is mooi dat hij met ons meedenkt. Zo til je samen de fastfoodbranche naar een hoger niveau.’
Jan en Alida Willems maken bij de samenstelling van de Fry Tea gebruik van producten die zij al in huis hebben. ‘We beginnen met een warme wafel met kersen en slagroom. Daarna een clubsandwich, maaltijdsalade, zes minisnacks van Elite en huisgemaakte friet. Als toetje krijgen klanten een speciaal ijs en de koffie zit erbij in. Het kost €12,95 per persoon. Als mensen vaker terugkomen, proberen we te
variëren. Want wij willen onze bezoekers blijven overdonderen.’ 

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels