McDonald's niet langer sponsor van Olympische Spelen

McDonald's niet langer sponsor van Olympische Spelen

McDonald's en het Internationaal Olympisch Comité (IOC) hebben hun sponsorcontract vroegtijdig beëindigd. Hamburgergigant McDonald's was 41 jaar lang sponsor van het sportevenement. Het contract zou doorlopen tot de Zomerspelen in Tokio in 2020

McDonald's zal bij de Winterspelen in 2018 in Pyeongchang nog wel als nationaal sponsor in Zuid-Korea de marketingrechten uitoefenen.

McDonald’s was sinds 1976 verbonden aan de Olympische Spelen, na een voorzichtige kennismaking in 1968. Eerst als partner van het Amerikaans Olympisch Comité (USOC) en sinds 1996 van het IOC. Het huidige contract, dat voor acht jaar werd afgesloten, liep door tot de Zomerspelen van Tokio 2020.

‘We hebben begrepen dat McDonald's kijkt naar andere zakelijke prioriteiten', liet een IOC-woordvoerder vrijdag 16 juni 2017 weten. Volgens hem is het besluit de samenwerking tussentijds te stoppen gezamenlijk genomen. Hij deed verder inhoudelijk geen mededelingen.

Het IOC heeft geen plannen om in de voedselbranche direct op zoek te gaan naar een nieuwe partner. 

'Sport en McDonald's...'

Paul Stamsnijder, founding ­partner bij de Reputatiegroep, noemt in het FD sport en McDonald’s ook geen gelukkige combinatie. ‘McDonald’s benutte de Spelen jarenlang om geassocieerd te worden met fitte atleten, gezonde prestaties en ‘het beste uit jezelf halen’. Lange tijd was het een toverformule voor marketing, naamsbekendheid en verkoop. Maar het zijn andere tijden nu een groeiend deel van de wereldbevolking lijdt aan obesitas.’

Stamsnijder vervolgt: ‘Het sentiment is gekanteld. Waar fastfood wordt geassocieerd met ongezonde voeding, krijgt McDonald’s steeds meer vragen vanuit de samenleving. In de perceptie van stakeholders maakt fastfood het positieve van sport ongedaan.’

‘McDonald’s wil zich herpositioneren van fastfood naar ‘good food fast’. Maar ondanks de grote inspanningen die het bedrijf levert op het gebied van duurzaamheid, bewust leven en assortimentsverbreding, is het beeld van vette hamburgers onuitwisbaar en blijft het sentiment negatief. De fastfoodsector heeft de schijn tegen.’