nieuws

Wim Markwat start nieuwe Aziatische formule

Fastfood 1166

Na de mislukte samenwerking met Wok to Go, doet oud-FHC directeur nog een poging om een Aziatische fastserviceformule van de grond te krijgen. Ditmaal staat hij zelf aan het roer en gaat hij aan de slag met jonge ondernemers.

Wim Markwat start nieuwe Aziatische formule
Foto: Diederik van der Laan

Markwat heeft Mie Like Franchise opgericht en samen met Boris van Leeuwen (voorheen leidinggevende de Family-winkel van Markwat in IJburg) en Mike Peters (oud-werknemer bij de Family-vestiging van Markwat in Utrecht) een nieuwe Aziatische fastserviceformule ontwikkeld. Ze hebben zich laten inspireren door concepten als Bluestone Lane, Two Hands, Westville en Leon uit steden als New York, Los Angeles, Londen, Parijs. De naam van de nieuwe formule wordt binnenkort onthuld.

Simpel menu

Aziatisch, natural food, eerlijkheid, bevlogenheid en maatschappelijke betrokkenheid zijn de vier pijlers. Het menu is redelijk simpel, vertelt Van Leeuwen, die gaat fungeren als formulemanager. ‘Tien wokgerechten met verschillende toppings en sauzen. Daarnaast vier maaltijdsalades en vier broodjes, aangevuld met bites en bijgerechten.’ Bij de producten ligt de focus op het zoveel mogelijk voldoen aan de duurzaamheidsnorm, het vermijden van niet natuurlijke e-nummers en het beperken van suikers en zout.

Weinig gezonde opties

De ambitie is om de formule te laten uitgroeien tot een lifestyle voor jongvolwassenen. Van Leeuwen zag hiervoor als student al een gat in de markt: ‘Ik ben net klaar met studeren, en ik vond het altijd erg lastig om gezond te eten met het drukke schema dat ik had; overdag op school en ’s avonds werkzaam in de horeca. Ik hield weinig tijd over. Mijn huisgenoten en ik wilden vaak snel iets eten dat ook gezond is, maar op dat gebied zijn er weinig gezonde opties. Vaak kom je uit op pizza, maar dat ben je een keer zat.’ Mede om deze doelgroep te bedienen, gaat de formule zich voor een groot deel focussen op bezorgen met elektrische fietsen, laat Van Leeuwen weten.

Eerste winkels

Momenteel zijn er een tiental kandidaat-franchisenemers en is het team bezig met diverse locaties. Rond de maanden juli en augustus starten de eerste winkels, die qua grootte en functie van elkaar zullen verschillen, zegt Van Leeuwen. ‘Eén locatie zit in een hoekpand met 35 zitplaatsen en een terras. Een andere is 40 vierkante meter en vooral gericht op take away.’ De eerste twee winkels openen in Rotterdam en Nijmegen.

Bij het nieuwe concept wordt in opdracht van een kandidaat-franchisenemer een onafhankelijk haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. De nieuwe franchiseorganisatie presenteert dus geen verwachtingen, toezeggingen, prognoses en vergelijkingen.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels