artikel

10 Tips voor een goede offerte

Horeca

Voordat er sprake is van een relatie tussen opdrachtgever en cateraar, moet er vaak een lange weg bewandeld worden. Er worden miljoenen besteed aan persoonlijke verkoop en glossy folders. En als de order dan bijna binnen is, volgt de offerte: een knullig en onpersoonlijk A4-tje vol ouderwets taalgebruik. Op drachtgevers storen zich daar meestal erg aan. Voor u een gemiste kans, want de offerte is vaak de laatste horde naar een order. Enkele tips voor een goede offerte.

De aanhef: een persoonlijke noot
Als u meteen zijn naam noemt, voelt de klant zich aangesproken. en als u de naam van de persoon met de hand schrijft, staat dat heel attent.

Direct en duidelijk
Wees direct en duidelijk zonder opdringerig te zijn. Kies een stijl die bij u en uw relatie past.

Openingszin
Het valt niet mee om voor elke klant een nieuwe openingszin te bedenken. Ga met uw collega’s eens met drie aardige zinnen per persoon verzinnen.

Wat wil de klant?
Breng de situatie van de klant in kaart. Of formuleer een probleemstelling. U geeft dan aan dat u de problemen van de klant begrepen heeft en dat u zich echt in de situatie verdiept.

Wat is de juiste oplossing?

Denk met de klant mee door in de offerte verschillende alternatieven voor het probleem ter sprake te brengen. Laat zien dat u er alles aan doet om het probleem van de klant op te lossen.

Breng andere verkoopargumenten naar voren

Ga niet alleen in op de oplossing die u aandraagt, benadruk ook andere kwaliteiten van uw onderneming. Bijvoorbeeld dat u veel ervaring heeft, bekend staat om uw goede leveringstijden en dat u uw afspraken nakomt.

Benadruk niet alleen de prijs

Het blijkt dat voor veel klanten de prijs niet eens het allerbelangrijkste is. Ze hechten ook veel waarde aan betrouwbaarheid.

De offerte als tussenstadium
U kunt de offerte gebruiken om aan te geven hoe u uw dienst aflevert en welke service u levert. Laat ook nog de mogelijkheid open voor een telefonische follow-up; zo vermijdt u dat de offerte het eindstation is.

Werk foutloos!
Het is als met een sollicitatiebrief: een offerte met (tik)fouten is kansloos. U kunt wel hard roepen dat uw dienst het beste is, maar als er diverse fouten in de offerte staan, trekt de klant meteen zijn conclusies: uw product zal dan ook wel niet zo goed zijn.

Besteed verder aandacht aan een goede afsluiting
Let erop dat het duidelijk is wie de brief ondertekent.