artikel

Bartrends in New York

Horeca

In New Yorks ’nightlife’ is het hele spectrum vertegenwoordigd: ’There’s a place for every mood, taste and age’. Net zoals de stad zelf, is ook het nachtelijke úit-circuit continu in beweging. Hier volgen een paar opmerkelijke trends.

Wine bars
Mooie glazen wijn drinken, een beetje kletsen en genieten van een paar hippe snacks. De wine bars schieten als paddestoelen uit de grond. Heerlijke trend hoor, maar de belangrijkste reden hiervoor is eigenlijk dat sinds 1 januari 2000 het stelsel van drankvergunningen veranderd is. Voor de gemiddelde New Yorkse bar is het een ongelofelijk gezeik om een ’liquor license’ te bemachtigen. Wine bars zijn dus een stuk eenvoudiger te openen. Een heel mooie zit in Rockefeller Center: Morell Wine Bar & Café. Ook zeker de moeite waard zijn Bar Veloce (hippe East Village-variant), Bandol (Upper East Side) en Le Père Pinard (Lower East Side). Ga naar Xunta voor mooie rioja’s en sangria (ook weer helemaal in) en naar Ñ voor oloro’s, manzanilla’s en amontillado’s met een paar mooie tapas erbij.

Hot Hotellobby’s
Tot voor kort waren de lobby’s van hotels meestal vreselijk, maar met de komst van hippe hotels zijn lobby’s ineens coole hangouts geworden. Al lang bekend zijn natuurlijk de lobby’s van The Paramount, Soho Grand en The Royalton. Nieuw zijn de hippe lobby’s van de W-hotels: hier lijkt het altijd druk. Binnenkort gaat het nieuwste W- hotel open op Union Square, een aanrader! Ben je in New York, ga dan ook zeker even kijken in Church Lounge. Gebouwd in het atrium van het splinternieuwe Tribeca Grand Hotel (2nd Avenue and White Street). Waanzinnig mooi gedaan ‘Gorgeous people in a gorgeous location.’ In Soho bevindt zich The Mercer Hotel: een mooi boutique hotel met The Mercer Kitchen van topchef Jean Georges Vongerichten in de kelder. Ook een ’must see’ is de lobby van het nieuwste Ian Schrager-hotel: The Henry Hudson op de 58e Straat tussen de 9e en 10e Avenue.

Latin Cocktails
Gesignaleerd: een explosie van latino-style cocktails als tegenhanger van de Martini-trend. Leuke ontwikkeling die je vooral kunt vinden bij de nieuwe Nuevo Latino-hangouts als Chicama van chef Douglas Rodriguez, Baraza, Isla, Ideya en L-Rey. Mooie cocktails op basis van latino-ingrediënten als limoen, guavesap, kokosnoot, ananas, tequila, cachaca en allerlei soorten rum. Probeer eens een Batidas, een soort ’smoothie’ op basis van rum.

High Tech
Camera’s en lcd-screens op het toilet bij Brasserie, videogames via projectors bij Fun en ‘glow-in-the-dark’ air hockey en nog veel meer virtuele spelletjes bij Bar Code op Time Square (24 uur per dag open).

DJ’s & Lounges
Het lijkt wel of de duvel en z’n ouwe moer tegenwoordig een diskjockey in huis heeft. Prima trend, want veel uitbaters hebben absoluut geen verstand van muziek! Zelfs in de hippe schoenwinkels in het Meat District, de kledingwinkels van Urban Outfitters en restaurants als Houston’s duiken ze op. Ze brengen ambiance. Bars promoten zichzelf met behulp van bekende namen uit dj-land. De draaiers horen natuurlijk vooral thuis in de lounges (ook al zo’n fenomeen). Een dj zorgt voor prachtige marketing tools: theme nights en turntable party’s zoals jazzy, funky, love supreme en new disco. Wil je dit fenomeen bekijken en beluisteren, ga dan naar bars als Good World, Liquids, Ludlow Bar, 10th Street Lounge, Alphabet Lounge en Angel.

Negatieve trends
Volgens de consument zijn de meest negatieve trends in bars in the Big Apple de veel te dure drankjes, te veel ’attitude’ (kapsones), te veel mobiele telefoons, en verder vindt men het vaak te druk en te donker. Have fun!