artikel

Hoe vind ik nieuwe medewerkers?

Horeca

Leidt de schaarste aan goed personeel tot een creatievere wijze van werven? Nauwelijks, zo is de indruk. Horecabedrijven kiezen over het algemeen voor de geëigende kanalen en traditionele boodschappen. Dat kan verrassender. Maak bijvoorbeeld gebruik van de verborgen talenten van uw huidige medewerkers.¤

1. Zeggen wat u te bieden heeft
In de meeste advertenties waarin personeel wordt gezocht, staat vooral vermeld wat werkgevers verlangen van kandidaten. Summier wordt verteld wat zij te bieden hebben. Meestal staat er dan iets in de trant van ‘honorering volgens de horeca-CAO’ en een ‘plezierige werksfeer’.
Advertenties waarin aantrekkelijk wordt geformuleerd wat een werkgever te bieden heeft, zullen sneller opvallen en meer aanspreken. Een aardig voorbeeld stond laatst in dit blad. ‘Wij bieden een wereldbaan waarin jij je talenten kunt ontplooien, zeer flexibele werktijden met veel vrije avonden en weekends, een modern bedrijf waar volgens HACCP-normen wordt gewerkt en een enthousiast team.’ Een dergelijke tekst – de werkgever moet zijn beloften natuurlijk wel waar kunnen maken – nodigt sneller uit tot reageren. Tip: vraag aan uw medewerkers hoe u uw advertentie spannender kunt maken.
2. Perspectief bieden
Salaris is voor de startende werknemer belangrijk. De werkgever die de mogelijkheden heeft om iets meer te doen dan de CAO voorschrijft, heeft een concurrentievoordeel. Nog belangrijker dan salaris is de mogelijkheid voor starters zich te ontwikkelen. Starters willen beter worden in hun vak. De werkgever zal dan ook, om zo lang mogelijk aantrekkelijk te blijven, voldoende mogelijkheden tot ontplooiing moeten bieden. Secundaire arbeidsvoorwaarden als door de werkgever vergoede opleidingen, gekoppeld aan perspectieven om door te groeien, zullen dan ook goed scoren. Tip: vraag aan uw medewerkers wat de sterke punten zijn van het bedrijf. Maak een top vijf van sterke punten en gebruik die in uw communicatie.
3. Werven via medewerkers

De belangrijkste manier voor cafés en restaurants om aan nieuwe mensen te komen is via bestaande medewerkers.
Ideaal voor een bedrijf is een team van zeer tevreden medewerkers dat zich inzet voor het doel van de onderneming. Gelukkige medewerkers maken automatisch reclame voor een bedrijf. Verstandig is om met medewerkers af te spreken: ‘Ben je ontevreden, vertel het mij. Ben je tevreden, vertel het anderen.’ Voorwaarden voor een dergelijke benadering zijn een open bedrijfscultuur, een goede organisatie en een sfeer van onderling vertrouwen. Tip: moedig medewerkers aan nieuwe mensen te vinden. Zet een beloning op succesvolle bemiddeling.
4. Flyers en posters
Naast de advertentie zijn er nog tal van andere communicatiemogelijkheden. De flyer, een eigentijds medium dat gebruikt wordt voor aankondiging van evenementen, kan ook ingezet worden voor het werven van nieuwe medewerkers. Verspreid die op scholen en onder klanten. Bedrijven die er gebruik van maken moeten vooral vermelden wat ze allemaal aan nieuwe medewerkers te bieden hebben. Ook simpele zaken als het gebruik van raamposters kan leiden tot reacties.
Tip: bied de creatiefste medewerker een uitdaging aan. ‘Help me met het ontwikkelen van een raamposter, flyer of iets anders dan een advertentie om nieuwe medewerkers te vinden.’
5. Wegkapen
Het gebeurt regelmatig dat medewerkers worden weggekaapt door een ander bedrijf. Hoewel deze werkwijze afkeurenswaardig is, lijkt het wel steeds vaker te gebeuren. Hoe kan een bedrijf zich hiertegen wapenen? Door zelf mensen weg te kapen van concurrenten of door mensen weg te kapen uit andere branches – die vriendelijke caissière bijvoorbeeld bij de supermarkt.
Efficiënter lijkt het toch alle inspanningen te richten op het voorkomen dat medewerkers vertrekken. Dat doet een bedrijf door voldoende uitdaging te bieden, goed personeelsbeleid te hebben, te betalen wat de mensen waard zijn, hen verantwoordelijkheden te geven die passen bij de functie en vooral: hen het gevoel te geven dat ze gewaardeerd worden.
Tip: motiveer bestaande medewerkers door hun goede prestaties te waarderen. Probeer alle medewerkers minimaal één compliment in de week te geven, als ze dat verdienen.

De vijf tips in het kort

1. Zeg duidelijk wat u te bieden heeft
2. Bied perspectief
3. Werf via uw huidige medewerkers
4. Gebruik flyers en posters
5. Voorkom wegkapen personeel door concurrenten