artikel

Kerst niet enige decoratiethema

Horeca

Is in de zomer het mooie weer genoeg om voor een goede sfeer in het bedrijf te zorgen, richting najaar gaat deze vlieger niet meer op. Zeker, tot ver in oktober kunnen de temperaturen tot aangename hoogte stijgen, maar de kans op regen, wind en natte sneeuw is stukken groter. Met decoratieverlichting, decoratiemateriaal, takken en een bokbiertje op de tap trakteert u uw gasten op een herfst en winter vol sfeer.

De tijd dat alleen Kerstmis een geschikt thema was om het horecabedrijf aan te kleden, ligt al weer een paar jaar achter ons. Voor de grote en internationale hotels geldt nog wel dat in de laatste weken voor de jaarwisseling de entree wordt bepaald door een boom met ballen, kleurige verlichting en ‘jinglebells’ muzak in de lobby. Veel cafés echter hebben het thema van de skihut ontdekt en timmeren al in oktober een paar planken tegen de gevel, zetten er wat houtblokken tegenaan, een dennenboom ertussen en klaar is Kees. Relatief simpel wordt de zaak in winterstemming gebracht en tot zeker eind februari gaat de decoratie mee.

Geliefde prooi
Ook restaurants ‘pieken’ met kerst. Zij zijn richting het najaar met name een geliefde prooi voor aanbieders van servies en tafelaankleding met kerstopdrukken. Bij Beekwilder in Amsterdam, gespecialiseerd in decoratie-, etalage- en displaymateriaal, kunnen ze er wel om lachen. Terwijl eigenaren van bijvoorbeeld kledingzaken al een half jaar voor het desbetreffende jaargetijde hun bestellingen plaatsen, komt de horeca vrij massaal de laatste weken van het jaar inkopen doen. Het gaat Michel Braspenning, de productmanager feest- en themadecoraties bij Beekwilder, te ver om te spreken van een ad hoc aankoopbeleid. ‘Vooral caféondernemers zijn gewoon altijd druk. Pas op het laatste moment bedenken ze dat ze ook iets aan kerst moeten doen.’

Hoeveelheid
Bij Beekwilder kunnen ze aan de hand van de vraag naar decoratiemateriaal goed zien hoe het thema ‘kerst’ de afgelopen jaren is opgerekt tot een algemener najaar en winter. ‘Ondernemers zien ook in dat je een wintergroep langer kunt plaatsen dan kerstdecoratie’, weet Braspenning. ‘Hotels, en zeker de grote jongens, zijn er wel vroeg bij. Vaak al in mei. Zij maken eerst een afspraak om persoonlijk geholpen te worden. Ook kunnen wij deze grotere klanten bezoeken om een inschatting te maken van de benodigde hoeveelheid materiaal. Grote hotels hebben nogal wat nodig. Daar praat je sowieso over de aankleding van lobby, lounge en receptie en vaak ook nog iets op de kamers.’ Hierna komen de kleinere hotels, de restaurants, en als laatste de cafés.
Geen ratjetoe
Gevraagd naar het algemene verkoopadvies dat Beekwilder aan de klanten meegeeft zegt de productmanager: ‘Wij raden altijd aan geen ratjetoe aan stijlen te kopen. Houd alles zoveel mogelijk in één stijl. Dus geen rode ballen in de boom die in de hal staat en heel andere kleuren in de andere bomen. Als de sfeer die wordt neergezet niet in het hele bedrijf terugkomt, dan pakt het niet bij de gast. Zet de decoratie ook altijd op de plaatsen die in het oog springen.’En omdat de kassa ook bij Beekwilder moet blijven rinkelen, wordt ieder jaar getracht één of meerdere nieuwe sferen te introduceren. ‘De basis blijft dennengroen, maar daar kun je goed mee variëren. Dit keer hebben we de combinaties kerst en Middeleeuwen gemaakt, en kerst in oosterse sferen.’

Meer thema’s
De nadruk mag dan op kerst liggen, najaar en winter bieden meer aanknopingspunten om het horecabedrijf in sfeer te brengen. Waren in het recente verleden eigenlijk alleen kerstmis en een internationaal voetbalkampioenschap sfeermomenten, tegenwoordig duiken er meer thema’s op die worden uitgebuit. ‘Vooral restaurants gaan vaker met landenthema’s werken. Een Franse week, Italiaans of Amerikaans. Verder is Sinterklaas natuurlijk typisch Nederlands, maar de horeca doet daar niet zo veel mee.
Praat je over het najaar, dan is naast de herfst Halloween het eerste thema dat gaat spelen’, zegt Michel Braspenning. Dit uit Amerika overgewaaide gebruik vindt plaats op de avond van 31 oktober. Hoewel van origine een poging van de druïden om de geesten van de dood te verdrijven, waren het de Ierse en Engelse immigranten die het hiervan afgeleide ritueel meenamen naar Amerika. Daar groeide het uit tot een soort carnavaleske happening waarbij veel Amerikanen verkleed als vampier of levende dode over straat gaan.

Sfeermakers
Wie weigert mee te werken aan de inburgering van dit Amerikaanse gebruik in Nederland, kan ook het najaar in algemene zin in zijn zaak laten terugkeren. ‘Bladeren, hout en wijnranken zijn ideale sfeermakers’, zo vertelt etaleur Ron Haker uit ervaring. ‘Combineer deze ook beslist met de reclamematerialen voor bokbier en wijn die de leveranciers ter beschikking stellen.’ Met regelmaat wordt hem gevraagd hotels en restaurants in een sfeervol jasje te steken, waarbij hij naar eigen zeggen vaak schrikt van de fantasieloosheid van de gemiddelde horecaondernemer. ‘Schroom niet om natuurlijke materialen te gebruiken. Haal in het bos maar eens een stapel bladeren, dennenappels en takken en maak daarvan een presentatie. Voor weinig geld heb je toch iets origineels.’

Kunstsneeuw
Een goede afwerking is volgens Haker essentieel om te komen tot een optimale presentatie. ‘Aan de meeste après-ski looks die tegen de gevel van een café zijn aangebracht, kun je zien voor hoeveel gratis fluitjes de bouwer het karweitje heeft gedaan.’ Ondernemers die er niet zoveel voor voelen decoratieartikelen in hun zaak op te hangen, kunnen volgens Haker door middel van spuitbussen delen van het bedrijf onderspuiten met kunstsneeuw. Voor dit doel zijn ook zakken met strooisneeuw verkrijgbaar. ‘Het aanbrengen van ijsbloemen op de ruiten is wat mij betreft taboe. Mensen moeten naar binnen en naar buiten kunnen kijken.’ Gevraagd naar de functie die een sfeervolle aankleding van de zaak voor hem moet hebben, antwoordt Haker: ‘Eten doe ik wel in m’n eigen huis. In een restaurant wil ik verwend worden in een andere sfeer dan thuis, smaakjes proeven en tevreden zijn. En in de kroeg wil ik die warme deken voelen als ik er een pintje pak.’

Verlichting
Behalve voor het interieur hebben meer en meer horecaondernemers ook oog voor hun buitenverlichting. Steeds vaker worden dakgoten, kozijnen, gevels en de bomen voor het pand of op het plein waaraan men gevestigd is, geaccentueerd met een zogeheten lichtslang. Niet alleen sfeervol, maar ook de hele winter te gebruiken. Rob Willems, van het in deze verlichting gespecialiseerde bedrijf Decolight in Nijmegen, zag vooral de laatste twee jaar de aandacht sterk verschuiven van binnen- naar buitenverlichting. ‘95 procent van mijn klanten is horeca. En dat varieert echt van een snackwagen tot Krasnapolsky.’

Lichtslang
De opkomst van de buitenverlichting is volgens Willems het gevolg van de sterk gedaalde prijzen van de lampjes. ‘Dit type verlichting bestaat al zeker een jaar of acht. Maar prijstechnisch was het lang niet interessant. Inmiddels praat je over een bedrag van 30 tot 35 gulden per meter, inclusief montage.’ Eenmaal gemonteerd blijft de verlichting het hele jaar zitten. De lichtslang wordt in een door Decolight zelf ontworpen aluminium strip geduwd die op alle plaatsen is vastgeschroefd waar de verlichting moet komen. Bedrijven die gevel- of daklijnen willen accentueren met een lichtslang zullen van Willems altijd het advies krijgen dat overdaad schaadt. ‘Subtiel accentueren is beter dan van het pand een soort kerstboom maken. Ik vraag ook altijd aan de klant wat het doel is van de verlichting. Aan te geven dat je open bent? Of, als het om een dagzaak gaat, om ook in het donker aan de naamsbekendheid te werken?’

Hufterproof
De verlichting die tegen het pand wordt bevestigd, heeft nog het meeste weg van een doorzichtige, stevige tuinslang met om de centimeter een klein lampje. ‘Nagenoeg hufterproef, en de kans op brandgevaar is nihil. Valt een deel van de verlichting uit, dan kan dit gemakkelijk vervangen worden. Ieder lichtsnoer, hoe lang ook, is opgebouwd uit segmenten van steeds één meter. Een kapot deel wordt er eenvoudigweg tussenuit geknipt en vervangen door een nieuw stuk. Het stroomverbruik valt mee: het ligt op 16,5 watt per meter. Maximaal is er negentig meter aan elkaar te koppelen.’Nog een paar weken en ook voor Willems breekt de drukste periode van het jaar aan. De Decolight-directeur heeft inmiddels eveneens ervaren dat langetermijnplanning niet bij iedere horecaondernemer een bekend gegeven is. ‘Soms bellen ze op kerstavond nog op met het verzoek of je de volgende dag verlichting aan kunt komen brengen.’