artikel

KHN: ‘Voorkeur voor holland.com

Horeca

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) geeft de voorkeur aan de website www.holland.com om de Nederlandse horeca, via een onlinegids, wereldwijd aan de consument te presenteren. In de wirwar van sites is deze website van TRN (Toerisme & Recreatie Nederland) volgens KHN aantrekkelijk omdat hij ondernemers niet op kosten jaagt en er belangrijke partners bij zijn betrokken, zoals het Ministerie van Economische Zaken.

KHN rondt binnenkort met TRN onderhandelingen af over gratis vermelding van KHN-leden (die dat willen) op de website, met mogelijkheden tot doorklikken naar hun eigen sites. De onlinegids moet begin volgend jaar operationeel zijn.

Niet commercieel
Directeur Jeu Claes van KHN zegt dat www.holland.com op dit moment de beste optie is voor de Nederlandse horeca. ‘Maar we pinnen ons er niet voor altijd op vast. De ontwikkelingen gaan snel en inzichten kunnen veranderen.’ Belangrijk voor KHN is dat de website van TRN er in eerste instantie is voor de promotie van toeristisch Nederland en niet commercieel van opzet is. Horecaondernemers worden momenteel gek van alle commerciële websites, waar ze weliswaar een gratis vermelding krijgen, maar die door allerlei extra’s (zoals advertenties) uiteindelijk toch behoorlijk wat geld kunnen gaan kosten. www.holland.com biedt die extra’s ook, maar Claes zegt dat KHN erop toeziet dat de kosten binnen de perken blijven. Ander belangrijk punt is dat www.holland.com belangrijke partners heeft, zoals het Ministerie van Economische Zaken, KPN, KLM, Rabobank en de VVV’s.

Stimuleren
De afspraken van KHN met TRN (waarin NBT, AVN en ANVV zijn samengegaan) zijn onderdeel van een breed programma om de toepassing van internet in de bedrijfstak te vergroten en te stimuleren. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat de horeca ten opzichte van andere bedrijfstakken achterblijft met het gebruik en toepassen van internet in de bedrijfsvoering. Slechts ongeveer een kwart van de horeca ‘zit’ op internet. De grote hotels zijn er het verst mee. Gasten reserveren steeds vaker on line.

Ontheffingen
Internet biedt volgens KHN veel mogelijkheden om het bedrijf aan te prijzen bij de consument (bijvoorbeeld via e-mailings), om bestellingen te doen, de voorraad te beheren, bankzaken af te handelen en straks ook vergunningen en ontheffingen bij de gemeente aan te vragen. KHN gaat over dit laatste in overleg met de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). Intranet (internetcircuit binnen het eigen bedrijf) biedt vooral mogelijkheden om de interne bedrijfsvoering efficiënter te laten verlopen.

Informatiekanaal
KHN ziet internet ook als belangrijk informatiekanaal voor de horeca. Via de eigen website informeert de organisatie leden over contracten, CAO, arbeidsrecht enzovoort. De organisatie gaat een partnership aan met www.zibb.nl, de infosite van Elsevier bedrijfsinformatie (Misset Horeca). Bezoekers van de site kunnen straks doorklikken naar KHN en omgekeerd.KHN wil samen met Grande Cuisine Foodstep een uitwisselingssite (die nu al voor cafetaria’s bestaat: www.foodservice.nl) ontwikkelen voor alle sectoren in de horeca. Ondernemers kunnen zo bijvoorbeeld meer inzicht krijgen in hun concurrentiepositie.

Roadshows
Om ondernemers te enthousiasmeren voor internet houdt KHN in samenwerking met KPN een aantal internetroadshows. Data, plaatsen en locaties: 16 oktober, Breda, Nationale Hogeschool Toerisme en Verkeer (13.30-17.00 uur); 17 oktober, Den Haag, Middelbare Hotelschool (18.00-21.30 uur); 26 oktober, Nieuwegein, Instituut Gildevaart (10.00-13.00 uur); 30 oktober, Amsterdam, Amsterdams College Horeca en Gastronomie (18.00-21.30 uur); 6 november, Maastricht, Hoge Hotelschool (13.30-17.00 uur); 27 november, Zwolle, Deltion College (18.00-21.30 uur). Aanmelden telefonisch: (0348) 48 95 06.