artikel

Snackproducent blaast ‘Amsterdamse Croquette’ nieuw leven in

Horeca

Hans Oudshoorn is in de snackbranche geen onbekende. Ooit had hij een eigen snackfabriek en verder maakte hij de nationale lancering van de Van Dobben croquette van nabij mee. Sinds begin dit jaar staat Oudshoorn aan het roer bij snackfabrikant Winter Food & Snacks in Heerhugowaard. Op de horecavakbeurs in Rosmalen gaat Oudshoorn namens dit bedrijf een nieuwe kroket landelijk presenteren: de Amsterdamse Croquette.

‘Eigenlijk wilde ik het rustiger aan gaan doen, maar kroketten zitten in mijn bloed’, vertelt Hans Oudshoorn. Eind vorig jaar stopte hij als algemeen directeur bij Laan Snacks/Cold Food in Oostzaan. In de tijd dat hij daar werkte, was hij betrokken bij de succesvolle introductie van de Van Dobben croquette op landelijk niveau. ‘Zo’n succes maak je maar één keer in je leven mee. Dat ging zo makkelijk’, vertelt Oudshoorn. ‘De tijd was er rijp voor. Het imago van de kroket was niet zo hoog. Van Dobben was succesvol met zijn eetsalon in Amsterdam. We dachten: waarom zou de rest van horecaminnend Nederland daar niet voor te vinden zijn?’

Leiding geven
Kort na zijn vertrek bij Laan Snacks begon het toch weer te kriebelen bij Oudshoorn. Voordat hij bij Laan Snacks ging werken, was hij eigenaar van snackfabriek Crospec in Haarlem. Dit bedrijf werd ooit overgenomen door Peter Jongens. Hij was ook degene die hem begin dit jaar benaderde om voor Winter Foods & Snacks te komen werken. ‘Jongens had iemand nodig die de fabriek leiding kon geven’, vertelt Oudshoorn. Hij had kort daarvoor De Winter overgenomen, zoals de fabriek toen nog heette. Deze bestond toen nog uit een groothandel en een snackfabriek.

Landelijk lanceren
In februari 2000 heeft Jongens zijn aandeel in de snackfabriek aan Oudshoorn verkocht. ‘Het was Jongens vooral om de groothandel en zijn klantenbestand te doen.’ Het groothandelsgedeelte is opgegaan in groothandel Jongens in Oostzaan, die ook eigendom is van Jongens. De ruimte waarin tot februari 2000 de groothandel gevestigd was, is inmiddels in gebruik als productieruimte voor pizza’s. Naast pizza’s maakt Winter Foods & Snacks ook wraps, loempia’s, salades, cheeseburgers, hotdogs en kroketten. ‘De Amsterdamse Croquetten zijn al jaren een begrip in de regio hier, dat is de kop van Noord-Holland. We willen deze croquetten nieuw leven inblazen en landelijk lanceren’, vertelt de directeur van de snackfabriek.

Meesterkok
Niemand minder dan meesterkok Cas Spijkers werd ingeschakeld. Hij verbeterde de receptuur van de Amsterdamse Croquette. ‘We werken met Cas samen. Wij produceren ook een zestal kroketten onder de merknaam ‘Métier de Cas.’ Op de beurs in Rosmalen van 30 oktober tot 2 november zal de beroemde kok regelmatig aanwezig zijn in de stand van Winter Foods & Snacks.
Onze stand in Rosmalen is een knipoog naar Amsterdam’, vertelt de directeur. Ook het logo dat bij de snack hoort staat in het teken van de hoofdstad: met een ophaalbrug en drie kruizen. ‘Dat is het wapen van Amsterdam.’ Oudshoorn legt uit dat Hans de Winter (voormalig eigenaar van Winter Foods & Snacks) deze uitstraling heeft bedacht en dat er nu op doorgeborduurd wordt. ‘Onze kroket heeft een eigen gezicht en zit tussen de top en het middensegment van de markt. Het product verdient zeker een hoge waardering in dit snacksegment.’

Bord
Opvallend aan de Amsterdamse Croquette in vijf smaken is volgens Oudshoorn dat de maat, gewicht, baktijd, prijs en inkoopprijs allemaal hetzelfde zijn. Wat de prijs exact is, zegt hij liever niet. ‘De prijs is lager dan die van de topmerken.’ Speciaal ter ondersteuning van de landelijke introductie van de Amsterdamse Croquette heeft de snackproducent uit Heerhugowaard honderd geëmailleerde borden laten maken. ‘Die bieden een exclusieve uitstraling voor cafetariahouders die voor dit merk kiezen.’ Oudenhorn is van mening dat de borden ‘weer eens wat anders zijn’ dan de vele lichtbakken die al in snackbars hangen.

Collectors item
De directeur verwacht zeker dat er markt is voor de Amsterdamse Croquette. ‘Een ondernemer kan zich daarmee onderscheiden van de concurrent’, vindt de zegsman van de Heerhugowaardse snackproducent. De borden zijn te koop voor honderd gulden. ‘We vragen er geld voor omdat we denken dat de snackbarhouders dan zuiniger op de borden zijn. Bovendien moet het bord met het oog op diefstal aan de muur worden geschroefd’. Oudshoorn verwacht dat de borden een collectors item worden. ‘Ze zijn met de hand gemaakt in Polen.’
Naast het bord zijn ook speciale servetten en vitrinekaartjes verkrijgbaar ter ondersteuning van de vernieuwde kroket. De snack is er in vijf verschillende smaken: goulash, saté, kip, kalfs- en rundvlees te koop. Naast de Amsterdamse Croquette is er ook een Amsterdamse bitterbal. De directeur van de Heerhugowaardse snackproducent verwacht dat de vernieuwde Amsterdamse Croquetten zullen aanslaan. ‘Ik heb goede hoop. Ik denk dat er nog wel een stukje ruimte is tussen hemel en aarde.’