artikel

Vijfsterren willen drempel voor personeel verlagen

Horeca

Met de slogans ‘Sterren zoeken sterren’ zijn de vijfsterrenhotels in Amsterdam en omgeving gestart met een campagne om potentiële werknemers te interesseren voor een baan in hun bedrijven.

Vijfsterren willen drempel voor personeel verlagen

Vijfsterren willen drempel voor personeel verlagenMet de slogans ‘Sterren zoeken sterren’ en ‘Begin je carrière bij de top’ zijn de vijfsterrenhotels in Amsterdam en omgeving vorige week gestart met een campagne om potentiële werknemers te interesseren voor een baan in hun bedrijven. De hotels hebben tussen de 300 en 400 moeilijk vervulbare vacatures.

Er waren meer hoteliers dan journalisten aanwezig, vorige week tijdens de perslunch in het Meridien Apollo in Amsterdam. Personeelsschaarste mag dan journalistiek misschien niet meer zo’n hot item zijn, in de hoofdstedelijke hotellerie heeft het onderwerp de voortdurende aandacht.
En om aan te geven dat ze gebroederlijk het probleem proberen te tackelen, waren de meeste general managers van de 21 hotels van de partij om het project Sterren zoeken sterren te lanceren. Want personeel werven doe je via een campagne, je steelt niet stiekem mensen bij elkaar weg. De vijfsterrenhoteliers gaan voor de chique manier.’We voeren geen oorlog met elkaar’ zo liet de nieuwe general manager Christian Beek van het Amstel Hotel weten.

Paspoort
De campagne is met name gericht op leerlingen van middelbare (hotel)scholen. Schooldecanen zijn aangezocht hun leerlingen te enthousiasmeren voor de actie. Het is de bedoeling dat leerlingen alle vijfsterrenhotels bezoeken en in een paspoort vragen over de hotels beantwoorden. Bijvoorbeeld: hoeveel mensen staan er op het schilderij Het laatste avondmaal van Hals, dat in het restaurant van hotel Pulitzer hangt? Er moeten ook vragen via internet beantwoord worden. In het paspoort komen stempels van de bezochte hotels te staan. De deelnemer stuurt z’n volle paspoort op naar Koninklijk Horeca Nederland Amsterdam, dat in de actie participeert. In december is er op het Museumplein een slotmanifestatie met een prijsuitreiking. De hoteliers hebben geen onnozele prijzen beschikbaar gesteld, zeggen ze zelf: het gaat om een laptop (de hoofdprijs), een weekendje Londen en luxueuze diners.
De actie moet een drempel wegnemen voor leerlingen en andere geïnteresseerden die denken dat een vijfsterrenhotel als werkplek te hoog voor hen gegrepen is. Bovendien willen de hoteliers laten zien dat er niet alleen koks, kelners en kamermeisjes in de hotels werken, maar ook IT-ers, medewerkers technische dienst en administratieve medewerkers. En ook in die functies kunnen ze volop mensen gebruiken.
Het is nog niet te zeggen of de actie wat oplevert. Noodzaak is het wel om nieuwe groepen werknemers aan te boren. Want alle bronnen raken uitgeput. Langdurig werklozen zijn niet meer te krijgen en allochtonen ook niet, klagen de hoteliers, die hun personeel meer dan het CAO-loon betalen, zo blijkt uit intern onderzoek.

Creativiteit een vereiste

De hoteliers moeten steeds creatiever zijn om personeel aan zich te binden. Het zorgen voor huisvesting en kinderopvang, zijn inmiddels vanzelfsprekende secundaire arbeidsvoorwaarden.