artikel

Bavaria bundelt brouwerijen

Horeca

Er was een kleine negen miljoen gulden voor nodig. Maar nu de laatste werklieden en schilders vertrokken zijn is Bierbrouwerij De Koningshoeven een feit. Eigenlijk is er van een nieuwe brouwerij geen sprake. We hebben het hier over een gemoderniseerde uitvoering van de voorheen als De Schaapskooi door het leven gaande trappistenbierbrouwerij. Maar behalve La Trappe zullen voortaan ook de bieren van Kroon en het amberkleurige Moreeke uit Berkel-Enschot afkomstig zijn.

Op het eerste gezicht lijkt er niets veranderd. Kippen scharrelen her en der hun kostje bij elkaar en een in bruine pij gehulde gedaante haast zich een deur van een van de gebouwen in. Voor wie niet beter weet lijkt het alsof de tijd heeft stilgestaan binnen de muren van de Abdij van Koningshoeven. Toch was het er de afgelopen maanden een drukte van belang. Achter de opengebroken gevel van een van de hoofdgebouwen werd een gloednieuwe bottellijn geïnstalleerd. Daarnaast werd door de plaatsing van een aantal tanks de lagercapaciteit van de brouwerij flink uitgebreid. ‘Het brouwhuis was al hypermodern, dus daar hoefde verder niets aan te gebeuren’, vertelt voormalig Schaapskooi-directeur Peter Peeters.

Koers uitstippelen
Bierbrouwerij De Koningshoeven produceert, op het Kroon-pils na, uitsluitend bovengistende bieren. De brouwerij werkt als een zelfstandige BV binnen Bavaria. Peeters en Thijssen benadrukken dat de koers van zowel Kroon als La Trappe hier wordt uitgestippeld. ‘We moeten hier onze eigen broek ophouden’, zegt Peter Peeters. ‘Bavaria vertrouwt erop dat wij het beleid op een goede manier invullen en zelf aangeven hoe we met de verschillende merken om willen gaan.’
Collega Thijssen vult aan dat het assortiment waarmee dit dient te gebeuren, voorlopig uit tien bieren zal bestaan. Onder de vlag van La Trappe zijn dat Dubbel, Tripel, Quadrupel en het kortgeleden geïntroduceerde Blond. De komst van dit laatste bier, met een alcoholgehalte van 6,5 procent, ging ten koste van de Enkel. Kroon zal behalve pils ook een Oirschots wit, Oud Bruin en de seizoensbieren Lentebock en Herfstbock op de markt brengen. Het tiende bier is het tot voor kort bij Bavaria gebrouwen Moreeke. Dit amberkleurige en bovengistende bier zal als een zelfstandig merk op de markt gaan opereren. Een grootschalige themacampagne die binnenkort van start gaat in verschillende week- en maandbladen moet het merk opnieuw in de markt zetten. Ditzelfde geldt voor La Trappe, waarvoor komend voorjaar de nodige advertentieruimte zal worden ingekocht. ‘Omdat het merk nog steeds eigendom is van de Paters Trappisten, zal dit op een ingetogen manier gebeuren. De trappistencultuur zal nooit misbruikt worden om het bier te verkopen’, legt Peeters uit.
De aanpak van Kroon om groei te realiseren haalde recentelijk nog de (vak)pers. Door een samenwerking aan te gaan met groothandel Sligro werden de distributiemogelijkheden van het bier ineens sterk vergroot. Thijssen: ‘Eerst willen we in de horeca een goede uitstraling bewerkstelligen. Vervolgens hopen we hierdoor vraag in de thuismarkt te creëren en zo het merk stapje voor stapje verder uit te bouwen.’

Vernieuwingen
Los van de positionering van de drie merken zijn de recente vernieuwingen in de brouwerij de meest concrete aanwijzing dat er het nodige is veranderd. Achter de inmiddels weer netjes dichtgemetselde muur van de brouwerij werd de afgelopen maanden een gloednieuwe bottellijn geïnstalleerd. Behalve de standaard 30-centiliter flesjes kan het apparaat ook de fraaie 33-centiliter La Trappe-flesjes afvullen die bestemd zijn voor de export. Ook met het afvullen van bier in 75-centiliter flessen en afwijkende verpakkingsvormen, zoals stenen kruiken, heeft de machine geen moeite. ‘Hij heeft een capaciteit van 12.000 flesjes per uur. Dat is iets minder dan de vorige machine, maar voor de bediening hebben we nu minder mensen nodig’, vertelt Peter Peeters tijdens een korte rondleiding. In de nieuwe lagerruimte wijst hij op de pas geïnstalleerde tanks die de lagercapaciteit fors hebben uitgebreid. ‘Op dit moment brouwen we ongeveer 20.000 hectoliter La Trappe per jaar. Kroon zit op zo’n 15.000 hectoliter. De totale capaciteit van de brouwerij ligt momenteel op 80.000 hectoliter, dus we kunnen nog even vooruit.’

Samen met Thijs Thijssen vormt Peter Peeters de directie van de nieuwe brouwerij De Koningshoeven. Thijssen zwaaide tot voor kort de scepter over brouwerij De Kroon in Oirschot. Een paar jaar geleden werd Bavaria voor de helft eigenaar van deze vooral lokaal opererende brouwer. Afgelopen zomer bleek de familie De Kroon ook bereid de resterende 50 procent van de aandelen te verkopen aan de brouwer uit Lieshout. Spoedig hierna maakte Bavaria bekend, waar in brouwerskringen al langer over gespeculeerd werd: de brouwerij in Oirschot werd gesloten en de productie overgebracht naar Berkel-Enschot.