artikel

Discussie over samenwerkingsconcepten:

Horeca

Franchising is nog volop in ontwikkeling in de cafetariabranche. Cafetariahouders werken al wel samen maar van vergaande samenwerkingsconcepten is nog weinig sprake. In de toekomst zal de samenwerking bij formules stringenter worden. Dat zijn de belangrijkste conclusies die op het Fano Food Forum in Roermond op 9 oktober naar voren kwamen tijdens een discussie over samenwerkingsconcepten. Aan de hand van vijf stellingen discussieerden een vijfkoppig panel en toehoorders over het thema.

De samenwerkingsverbanden die het verst durven gaan en het dichtst bij hardfranchising komen, zullen overleven’, vond Gerard Sterkenburg van Fast Food Concepts (FFC) tijdens de discussie over de stelling ‘hardfranchiseformules hebben de toekomst.’

Zelfstandig
Soft-franchise staat volgens Sterkenburg voor ingebouwde teleurstelling. ‘Als je niet durft te kiezen, kun je niet overleven’, vond hij. De formules van FFC zullen harder worden in de toekomst, merkte hij op.
Zijn collega, Carolien Nauta van Sligro, was het daar niet helemaal mee eens. ‘Hardfranchise formules hebben de toekomst maar het is niet zo dat softfranchise concepten niet de toekomst hebben.’ Nauta liet weten te verwachten dat er de komende tien jaar ook ondernemers zullen zijn die zelfstandig willen blijven. Sligro kiest volgens haar voor een twee sporenbeleid: de formule Big Snack voor ondernemers die op losse wijze willen samenwerken en Food Planet voor degenen die een hardere formule wensen.

Persoonlijke titel
Panellid en Kwalitaria-voorzitter Ger Quaden liet naar aanleiding van de stelling weten niet over soft- en hardfranchise te willen spreken. Hij definieerde ‘franchising’ als ‘het maken van wederzijdse afspraken.’ Hij zei verder dat cafetariaketens ook richting de fabrikanten niet meer het beleid van ‘vrijheid en blijheid’ kunnen voeren. ‘Wij zijn als Kwalitaria nog niet zo ver maar ik zeg op persoonlijke titel dat het wel die richting op gaat.’ Albert Koelewijn van het gelijknamige adviesbureau voegde eraan toe dat er in de toekomst straffere samenwerkingsconcepten zullen komen in de cafetariabranche. ‘Een duidelijk concept gaat het winnen op termijn.’