artikel

Horeca moet meerwaarde bieden

Horeca

De totale koffieconsumptie daalde iets, maar buitenshuis nam die nam toe. Koffie lijkt alleen maar belangrijker te zijn geworden voor de horeca. De echte theeliefhebber gruwt van thee met een smaakje.

De vraag naar kwaliteit groeit daarbij nog immer. Gasten worden op een groeiend aantal plaatsen en locaties met koffie in de watten gelegd en de horeca is het aan zijn stand verplicht om meerwaarde te bieden.
Hoe? U zou origins (koffies afkomstig uit specifieke landen) op de kaart kunnen zetten, maar dit zal alleen door echte liefhebbers gewaardeerd worden. Gelukkig zijn er ook nog andere mogelijkheden. Steeds meer aanbieders komen met complete koffieconcepten. Deze gaan van druppelvanger tot koffie. Verder doen leveranciers nog meer aan ondersteuning; ze verzorgen bijvoorbeeld koffiecursussen. En ten aanzien van de machines zijn er ook weer stappen voorwaarts gemaakt op het gebied van compactheid, zuinigheid, snelheid, aantal varianten en bedieningsgemak.
Bij thee, waarvan de consumptie ook iets terugliep, is vooral het brede assortiment opvallend. De doorgewinterde theeprof gruwt trouwens van thee met een smaakje. Hij kiest liever uit klassieke soorten als Ceylonthee, Djarjeeling First Flush of Assamthee.