artikel

IJsbereider gaat creatief om met softijs

Horeca

Hij is een smaakmaker in de letterlijke zin van het woord. Cafetariahouder Floor Haasnoot levert softijs en milkshakes in zeer veel smaken. Dankzij een uit Canada afkomstig apparaat en 24 bijbehorende potjes met smaken kan de Katwijker vrijwel alle wensen op smaakgebied inwilligen. Het ijs smaakt nu vooral naar meer

IJsbereider gaat creatief om met softijs

Floor Haasnoot, eigenaar van cafetaria De Vuurbaak in Katwijk kan een vrijwel onbeperkt aantal smaken creëren als het gaat om softijs en milkshakes. Hij heeft sinds deze zomer de beschikking over 24 verschillende smaken (zie kader ‘De smaken’) die op een eenvoudige manier aan het softijs en de milkshakes kunnen worden toegevoegd. Aangezien je de verschillende smaken ook met elkaar kan combineren liggen er legio mogelijkheden.

In potjes
Het gaat om smaakstoffen die in potjes zijn geconserveerd. Met een blender worden ze met het ijs of de milkshake gemengd, waarna het verrijkte product in een beker of een hoorntje wordt gedrapeerd. Dat laatste gebeurt met behulp van een hefboommechanisme, dat onderdeel uitmaakt van het speciale apparaat dat gemaakt wordt door Wadden Systems Inc. uit het Canadese Montreal. Dit bedrijf produceert ook de smaken. Hoe kwam het contact tot stand? Heel eenvoudig. Op een mooie zomerdag meldde Hugh Cane, algemeen directeur van de Canadese firma, zich bij Haasnoot. Toen ging het balletje rollen. Haasnoot: ‘Hij is bij ons gekomen omdat deze cafetaria een hele frisse uitstraling heeft.’ Wat de Canadees niet wist, is dat Haasnoot vroeger zelf ijs draaide en dus beschikt over de nodige ervaring. Een onverwachte meevaller.

Dropsmaak
De smaken komen tot stand in het laboratorium. Alles kan geleverd worden. Momenteel is Cane bezig om een dropsmaak te ontwikkelen. Eerder al voegde hij de pindakaassmaak toe aan het assortiment. Vanuit Montreal laat hij weten dat dat op heel veel plaatsen een doorslaand succes werd. ‘Het klinkt niet zo lekker, maar het smaakt heerlijk. Dat zouden jullie in Nederland ook eens moeten proberen.’

Omzetstijging
Dat laatste zal ongetwijfeld gaan gebeuren. IJsliefhebbers krijgen dus nog meer keus. Geldt dat ook voor de ijsverkopers? De ervaringen van Haasnoot zijn hoopgevend. Sinds hij de smaken aanbiedt, is zijn ijs- en milkshake-omzet fors toegenomen. Over de prijzen: ‘Ik kan nu meer vragen. Als ik voor een gewoon ijsje ƒ1,50 vraag, dan vraag ik voor een ijsje met een smaak ƒ2,50. En die meerprijs heb je ook wel nodig, want het brengt natuurlijk wel extra werk en extra kosten met zich mee.’ De ijsomzet maakt nu twintig tot 25 procent uit van de totale omzet van De Vuurbaak; een toename van tien procent. In augustus had Haasnoot zelfs een extra man nodig om de toegenomen drukte aan te kunnen. Mede dankzij een advertentie in het weekblad Katwijk Speciaal was de toestroom van liefhebbers direct groot. Haasnoot: ‘Ik mocht het apparaat en de smaken vier weken uitproberen, maar ik had na twee weken al in de gaten dat het een schot in de roos zou worden. De omzet steeg meteen met sprongen. Het was dan ook niet zo’n moeilijke keus om tot aankoop over te gaan.’

Kinderen gek op fruit
Als je gaat kijken naar de smaakvoorkeuren dan valt het op dat kinderen gek zijn op fruit: vooral aardbei, banaan, sinaasappel, braam en kers gooien hoge ogen. Daarbij maken ze ook nog een keer veel gebruik van de mogelijkheid om te combineren. Populaire combi’s zijn banaan met aardbei en abrikoos met sinaasappel. Bij de volwassenen zijn amaretto, koffie, chocolade en rum erg gewild.
Ondertussen wordt ruim zestig procent van het ijs in De Vuurbaak met smaakjes verkocht. De liefhebbers komen er speciaal voor langs. Maar Haasnoot doet meer met zijn ijs. Voor een buffet draait hij zijn hand ook niet om. Laatst presenteerde hij ijs in een uitgeholde ananas. ‘We voegden verschillende smaken toe, garneerden het af met fruit. Vervolgens is het dan een kwestie van opstijven, in de vriezer zetten en wegbrengen in koelboxen.’

Roomijs
Haasnoot, die leermeester fastfood is, draaide ooit zijn eigen ijs. Roomijs met verse vruchten; heerlijk! Dat moeten hoogstandjes zijn geweest. En dan nu dat machinaal vervaardigde product. Is dat geen forse stap terug? Helemaal niet. Haasnoot: ‘Zelf ijsbereiden was te bewerkelijk. Ik moest om 07.00 uur al paraat zijn om ijs te gaan draaien en dan maar doorwerken tot 01.00 uur. Dat houdt geen paard vol.’ De huidige oplossing bevalt hem veel beter. ‘We hoeven nu niet meer van tevoren ijs te maken en bovendien neemt deze manier van werken veel minder ruimte in beslag. Aangezien deze cafetaria over een oppervlakte van slechts 26 vierkante meter beschikt is dat een belangrijk punt. Als je dan toch zoveel keus kunt bieden, dan zit je op de goeie weg. Zeker als je creatief met die ijssoorten omgaat, kun je heel veel kanten op.’

De smaken
Haasnoot heeft de volgende 24 smaken tot zijn beschikking: abrikoos, amandel, amaretto, banaan, braam, karamel, kersen, chocolade, citroen, mint, koffie, espresso, aardbeien, framboos, kaas, zwarte bessen, kokos, sinaasappel, perzik, pina colada, pistache, praline, rum en tutti frutti.

Meer informatie
De Canadese smakenproducent Wadden Systems Inc. uit Montreal beschikt in Nederland nog niet over distributeur. Degenen die overwegen om een machine te bestellen kunnen bellen met het hoofdkantoor in Montreal (00-1-800-392-3336). Dat geldt ook voor mensen die de machines in ons land aan de man willen gaan brengen. Directeur Hugh Cane is naarstig op zoek naar een zelfstandige verkoper. Het apparaat kost een kleine negenduizend gulden, leasen is ook mogelijk. Voor meer algemene informatie zie: www.icecreamflavors.com