artikel

Interbrew eerste met online bestelservice

Horeca

De onbekendheid van veel horecaondernemers met internet ten spijt, is bierbrouwer Interbrew gestart met een on line bestelservice. Sinds woensdag kunnen alle 13.000 horecarelaties van Interbrew direct via de pc bier bestellen. Grote concurrenten als Heineken en Bavaria volgen de ontwikkelingen op de voet, maar zijn zelf nog lang niet zover.

Interbrew is de eerste brouwer in Nederland die z’n horecaklanten op sleeptouw neemt in de wereld van het elektronisch zakendoen. Op een presentatie in Den Bosch stelde het brouwerijconcern vorige week de website www.interbrewhoreca.nl in werking, waarop ondernemers bestellingen kunnen doorgeven naar een van de zestien distributiecentra.

Elk moment
Wat tot voor kort alleen telefonisch of per fax mogelijk was, kan voortaan dus ook met een eenvoudige handeling op de computer. Een wachtwoord verschaft de ondernemer toegang tot onder meer het assortiment van Interbrew, de eigen omzetgegevens, en ook heeft hij inzage in z’n afnamepatroon. ‘Het grote voordeel is dat de klant op elk gewenst moment, dus ook midden in de nacht, snel een bestelling kan doorgeven’, aldus directeur horeca Frank Evers van Interbrew. De brouwer liet de site de afgelopen maanden ‘met succes’ proefdraaien bij tien van z’n horecaklanten.
Internet is de toekomst, denkt ook Interbrew, maar het bedrijf is voorzichtig in het doen van voorspellingen. Evers: ‘We willen innovatief zijn en meegaan met nieuwe ontwikkelingen. Doe je dat niet, dan loop je het risico achterop te raken. Anderzijds gaat het te ver om nu al te zeggen dat dit een enorme hit zal worden.’

Bereik
Een jubelstemming in dit stadium zou ook niet erg realistisch zijn, om de doodeenvoudige reden dat de horeca nog helemaal niet zo vertrouwd is met internet. Het aantal ondernemers met een aansluiting ligt rond de 30 procent, beduidend lager dan in veel andere sectoren. Het bereik is daarmee beperkt. Reden waarom andere grote brouwers nu nog niet overgaan tot on line bestellen.’
Een half jaar geleden hebben we geïnventariseerd of er belangstelling bestond onder onze horecarelaties, maar dat bleek niet het geval. Volgend jaar bekijken we opnieuw hoe er tegenaan wordt gekeken’, zegt Sandra Trentelman van Bavaria.
Ook Heineken laat weten dat bestellen via internet vooralsnog niet aan de orde is. Woordvoerster Stefanie Koenders: ‘Wij vinden het op dit moment niet interessant genoeg voor de horeca. Wat niet betekent dat we de ontwikkelingen in de e-commerce niet op de voet volgen.’ Heineken heeft al wel een website waarop studentenhuizen bier kunnen bestellen.

Profiteren
Frank Evers van Interbrew noemt de afwachtende houding van collega-brouwers onbegrijpelijk. Hij hoopt er in de tussentijd van te profiteren. ‘We hebben nu immers iets wat anderen nog niet hebben, hetgeen het voor ons wellicht makkelijker maakt klanten bij de concurrent weg te snoepen.’
Overigens is het on line bestellen van kelderbier niet mogelijk via de website. De aanvoer van kelderbier laat Interbrew direct via de brouwerij lopen en dat blijft ook zo. ‘Het is een ander logistiek verhaal. Internet heeft uitsluitend betrekking op de bevoorrading vanuit de distributiecentra’, aldus Evers.

Contactarm
Voorzitter Fred Paap van de sector cafébedrijven van Koninklijk Horeca Nederland – hij deed woensdag bij Interbrew Den Bosch de symbolische eerste internetbestelling – ziet grote kansen voor de toepassing. ‘Ook voor collega’s die er nog niet zo vertrouwd mee zijn. Het is zoveel makkelijker en sneller dan het plaatsen van bestellingen per telefoon of fax.’
Interbrew benadrukt dat zolang internet zich niet bewezen heeft en niet alle horecaklanten er gebruik van maken, bestellen per fax en telefoon gewoon mogelijk blijft. ‘En waarschijnlijk daarna ook nog. Het mag geen contactarme business worden.’

Kraken
Interbrew zegt voorbereid te zijn op lieden die de site proberen te kraken en zo gaan rommelen met de inkoopgegevens van klanten of bijvoorbeeld een nepbestelling doorgeven. Om dat te voorkomen krijgt elke horecarelatie een beveiligde toegangscode met een persoonlijk wachtwoord. Evers: ‘We hebben er verschillende deskundigen naar laten kijken en zij komen tot de conclusie dat de site 100 procent waterdicht is.’ Mocht onverhoopt toch iemand kans zien in te breken, dan is er nog geen man overboord. Een klant krijgt van elke bestelling een bevestiging per e-mail. Op die manier zijn handelingen door onbevoegden eenvoudig te onderscheppen, aldus Interbrew.