artikel

Praline ondergaat metamorfose

Horeca

Belgische pralines zijn een begrip. Een onaantastbaar instituut, niet aan wijzigingen onderhevig. Maar dat gaat veranderen. De Belgische chocoladefabrikant Belcolade en het kunstgenootschap Alibi achten de tijd rijp voor een metamorfose. In samenwerking met vooraanstaande Belgische kunstenaars en vormgevers zijn er tien nieuwe bonbondesigns geïntroduceerd. Ofwel designbonbons.

In tegenstelling tot de evolutie in de pralinesmaken, bleef de vorm lang ongemoeid. Daar moet de nieuwe lijn ‘Belgian Excellence’ verandering in brengen. De lijn bestaat uit tien bonbons, afkomstig van verschillende ontwerpers. De ontwerpen zijn geselecteerd uit twintig inzendingen. De opdracht luidde een bonbon te creëren naar het eigen beeld van de Belgische trots. Dit leverde zeer diverse vormen op, voorzien van namen als Pyraline, Amphitheater, Lune de miel en Voodoo. Ook de verpakking is onder het mes gegaan. In een tafelmodel worden de tien creaties op eigentijdse wijze gepresenteerd. De pralines zijn te bezichtigen op de tentoonstelling ’10 Designers, 10 Pralines’ in het Museum voor Sierkunst en Vormgeving in Gent.