artikel

Tien feiten over ijs

Horeca

Onderzoeksbureau Grand Cuisine Foodstep (GCF) in Wageningen zet tien feiten over ijs op een rijtje.

Tien feiten over ijs

IJsfeit 1
Het aanbod van ijs is vrijwel overal in Nederland vergelijkbaar. Een uitzondering daarop is schepijs, wat met name in de Randstad erg populair is. 50 Procent van de cafetaria’s in deze regio heeft schepijs in het assortiment, tegen respectievelijk 16 en 21 procent in het zuiden en de rest van Nederland.

IJsfeit 2
Softijs wordt met name door de grotere cafetaria’s aangeboden. Een logische verklaring hiervoor is de grote investering welke gemoeid is met de aanschaf van een softijsmachine.

IJsfeit 3
Wat niet weet, wat niet deert. Op een terras is men eerder geneigd (ook) B-merken ijs te verkopen, dan wanneer de gast altijd aan de toonbank ijs bestelt.

IJsfeit 4
Hoe meer nevenactiviteiten een cafetaria heeft, hoe aannemelijker het is dat er softijs wordt verkocht. De klassieke cafetaria, die over het algemeen geen aanvullende activiteiten heeft, verkoopt met name verpakt ijs.

IJsfeit 5
Het aanbieden van A-merk schepijs gaat vaak gepaard met innovatieve ondernemers. Deze hebben een uitgebreid en zeer wisselend assortiment, wat aangeeft dat ze constant zoekende zijn naar nieuwe dingen die hun gasten aanspreken.

IJsfeit 6
Een cafetaria met een beperkte variatie frituursnacks in het assortiment, kenmerkt zich door een beperkt aanbod van verpakt ijs en schepijs. Deze cafetaria’s hebben in de meeste gevallen wel softijs in de aanbieding.

IJsfeit 7
Schepijs wordt maar in drie procent van de gevallen alleen in combinatie met softijs verkocht. 61 procent heeft beide varianten wel in het assortiment, maar biedt daarnaast ook verpakt ijs aan en kiest dus voor een totaalpakket. De meest voorkomende verkoopcombinatie is verpakt en softijs (zeventig procent).

IJsfeit 8
Afgezien van de frituur, komt de softijsmachine, na respectievelijk de magnetron en de bakplaat, op nummer 3 van aanwezige apparatuur binnen cafetaria’s.

IJsfeit 9
In de Randstad is men duidelijk merkgevoeliger wanneer het gaat om verpakt ijs. Van schepijs en softijs worden in deze regio juist minder A-merken verkocht dan in het zuiden en de rest van Nederland.

IJsfeit 10
Een cafetaria-ondernemer die zelf ijs bij de groothandel haalt, is prijsbewuster en koopt vaker B-merken. De verleiding van aanbiedingen en acties is waarschijnlijk erg groot. Uitzondering hierop is het schepijs waarvan men juist meer A-merken inkoopt. Dat komt waarschijnlijk doordat het verkopen van schepijs een heel bewuste keuze is geweest, waarvoor je alleen de beste kwaliteit in huis wilt halen. Maar is het A-merk wel beter dan?