artikel

Huisregels

Horeca

Het (zomer)seizoen is afgelopen, een goede tijd om te bedenken hoe het volgend jaar weer allemaal beter en makkelijker kan dan dit jaar. Bijvoorbeeld met het nieuwe en vaak tijdelijke (seizoen)personeel.

In de praktijk blijkt dat als het seizoen eenmaal is losgebarsten, er maar heel weinig tijd is om nieuwe personeelsleden in te werken, en tijd voor HACCP is er vaak helemaal niet. Linke boel, want juist in de zomer is het vaak dubbel nodig de HACCP-regels strikt na te leven.
Dit is eenvoudig op te lossen door de ‘huisregels voor HACCP’ op te stellen. Dat hoeft geen boek vol te zijn. Met een A4-tje kom je al een heel eind. Schrijf de belangrijkste HACCP-regels op zoals: handen wassen, kleding, ziekmelding, ontvangstcontrole en temperatuurcontrole. Hang deze regels op een opvallende plaats en geef ze aan elk nieuw personeelslid. Natuurlijk is er meer uitleg over de werkzaamheden nodig. Maar zo is het in elk geval zeker dat het nieuwe personeelslid de belangrijkste HACCP-regels kent.
Om het echt helemaal goed te doen, is het nuttig voor aanvang van de werkzaamheden een aparte bijeenkomst van een uurtje te beleggen met al het nieuwe personeel, zodat alles over HACCP uitgelegd kan worden en iedereen vragen kan stellen.