artikel

Positie cafetariahouder op alle fronten aangevallen

Horeca

Snackzakken, fritesbakjes, kartonnen bekers en plastic bestek zijn veelgebruikte disposables in cafetarialand. Depa uit Wijchen maakt ze al jaren. De verpakkingsleverancier lanceert daarnaast regelmatig nieuwe producten. ‘We hebben een totaalassortiment. Al onze producten hebben tot doel het eten en drinken te vergemakkelijken. We proberen daarbij in te spelen op algemene trends’, vertellen manager grootverbruik Wilco Wieling en productmanager René Verkuijlen van het Wijchense bedrijf.

‘Een disposable is een eenmalig wegwerpartikel in de letterlijke zin van het woord. Wat wij aanbieden is meer dan dat’, vindt Wieling. Die uitleg gaat ook op voor een nieuw product van Depa dat op het eerste oog een wegwerpartikel lijkt, maar dat niet helemaal is. Het gaat om bestek van ‘zware kwaliteit.’ Deze vork, lepel en mes zijn van iets harder en dikker plastic gemaakt dan het ‘normale plastic bestek.’ Het is de bedoeling dat cafetariahouders het nieuwe eetgerei niet na één keer gebruiken weggooien maar meerdere keren gebruiken. Het bestek kan in de vaatwasser. Wieling verwacht zeker dat snackbarhouders dat gaan doen en dat ze zullen overstappen van metalen bestek naar hard plastic. ‘Metalen bestek is diefstalgevoelig. Dit bestek is makkelijk in te zetten bij cateringactiviteiten. Voordeel is dan dat je het bestek niet hoeft terug te halen bij je klanten.’
Maar hoe zit het met het milieu? Is plastic bestek niet veel meer vervuilend dan metaal? Je gooit immers alles weg. ‘Plastic bestek is net zoals metaal ook belastend voor het milieu. Er zijn meerdere overwegingen die de keuze voor disposables rechtvaardigen zoals veiligheid, kostenbesparing, efficiency, logistiek. Deze aspecten werken in het voordeel van disposables’, verdedigt de manager grootverbruik.

Professioneler
Zijn collega Verkuijlen voegt eraan toe dat dit zware plastic bestek professioneler oogt dan ‘gewoon’ plastic. Beide heren opperen dat je dit zware plastic bestek toe kunt voegen aan meeneemmaaltijden. Afhaalmenu’s zijn een groeiende ontwikkeling in cafetarialand volgens beide heren: steeds meer consumenten halen hun eten buiten de deur. Cafetariahouders moeten inspelen op die tendens, vinden de heren. ‘Cafetaria’s hebben momenteel een positie in de markt die op alle fronten aangevallen wordt. Tankstations verkopen snacks en supermarkten maaltijden. De ‘out of home’-markt groeit en daar liggen kansen voor cafetaria’s’, vindt Wieling.Als disposablefabrikant wil Depa cafetariahouders daarbij ondersteunen, benadrukt hij. Bijvoorbeeld door producten op de markt te brengen die aansluiten bij actuele trends. Zoals het hard plastic bestek. Naast dit product lanceert Depa nog een tweetal nieuwe producten waarmee ze inspelen op huidige trends. Zo zijn de nieuwe blauwgekleurde waterglazen bedoeld om voort te borduren op de trend van gezond leven. ‘Water drinken hoort daarbij’, legt Verkuijlen uit. De bekers zijn te gebruiken voor frisdrank in de cafetaria en voor bij watercoolers. De koffiebeker met deksel haakt aan bij de trend van koffie als meeneemartikel. ‘Veel mensen kopen onderweg ergens een kopje koffie. Cafetaria’s met veel passanten kunnen deze bekers gebruiken’, aldus de manager grootverbruik. Om de concurrentiestrijd aan te gaan met tankstation en supermarkt zal de cafetaria mee moeten doen aan dit soort ontwikkelingen als de koffietrend, meent Wieling.