artikel

Toiletdilemma’s

Horeca

We leggen twaalf toiletdilemma’s voor aan twee ondernemers: Rinus van der Zedde, eigenaar van hotel-café-restaurant Bieze in Borger, en Wander Groot, directeur van Smithold, een onderneming die concepten voor horeca en toerisme ontwikkelt en beheert. Hagar’s Vikingrestaurant in Hollum en restaurant De Apedans in Groningen behoren hiertoe.

Wel of geen automatische toiletbrilreiniger?
Van der Zedde: ‘Zou niet nodig moeten zijn. Gewoon tijdig reinigen en eens in de twee jaar de bril vervangen, want anders wordt hij minder glad dan uit oogpunt van hygiëne wenselijk is.’Groot: ‘Komt attent over lijkt me. Wat me ook wel aanspreekt is de aanwezigheid van doekjes die je in kunt spuiten met een spray. Daarmee kan de gast dan zelf de bril reinigen voor hij gaat zitten.’

Veel snackbars hebben geen toiletten, kan dat?
Van der Zedde: ‘Vind ik niet gewenst. Wij zijn ook verplicht ze te hebben. Waarom de snackbars dan niet?’
Groot: ‘Een snackbar waar je kunt zitten, zou over een toilet moeten beschikken, vind ik.’

Handdoeken, servetten of droger?
Van der Zedde: ‘Met een droger duurt het veel te lang en papieren handdoekjes zijn lastig, zodat voor mij de handrol overblijft. Werkt hygiënisch, makkelijk en snel.’
Groot: ‘Wij kiezen voor de papieren handdoek. Een droger is onhandig, en handdoeken vind ik buitengewoon onhygiënisch.’

Een zeepdispenser of een stuk zeep?
Van der Zedde: ‘Een dispenser is hygiënischer.’
Groot: ‘Uit hygiëneoogpunt verdient de dispenser de voorkeur. Maar wij werken met een cilindervormig stuk zeep omdat dat beter aansluit bij de inrichting.’

Is een toiletverfrisser wenselijk?
Van der Zedde: ‘Vind ik wel. Wij hebber er een die op batterijen werkt.’
Groot: ‘Ja, een frisse geur is van groot belang.’

Blauw licht tegen junks. Kan dat?
Van der Zedde: ‘Wij hebben gelukkig geen last van junks.’
Groot: ‘Zeer ongastvrij. Alleen doen als het echt niet anders kan.’

Is een toiletjuffrouw gewenst?
Van der Zedde: ‘Lijkt me op stations en dergelijke geen overbodige luxe. Het schoonhouden vergt daar erg veel tijd.’
Groot: ‘Vind ik wel, maar in onze restaurants zou ze niet echt een toegevoegde waarde hebben.’

Hoe groot moet de capaciteit zijn?
Van der Zedde: ‘Daar zijn richtlijnen voor. Wij beschikken over vier urinoirs, vier heren- en zes damestoiletten, en over toiletten op de hotelkamers.’
Groot: ‘In onze restaurants zorgen wij voor de aanwezigheid van twee damestoiletten, een herentoilet en een urinoir. Is genoeg voor honderdvijftig gasten. Op veel plaatsen zie je trouwens dat de capaciteit van de damestoiletten te wensen over laat. Daar wordt erg veel over geklaagd.’

Is het toilet wel goed te vinden?
Van der Zedde: ‘Hoe goed je het ook aangeeft, mensen zullen altijd blijven zoeken.’
Groot: ‘Toiletten horen in de hal, dat is de meest logische plaats.’

Sfeerlicht of tl?
Van der Zedde: ‘Ik kies voor een heldere verlichting, dat ziet er ook clean uit.’
Groot: ‘Geen tl, je kunt de toiletten met gloeilampen ook goed verlichten.’

Wel of geen muziek?
Van der Zedde: ‘Vind ik niet nodig, als je aan de telefoon moet wachten hoor je tegenwoordig ook allerlei deuntjes. Daar ben ik geen fan van.’
Groot: ‘We hebben het in De Apedans wel, maar in het Vikingrestaurant niet. De Vikingen hadden vroeger ook geen muziek op het toilet. Vandaar.’

Aan de onderkant een opening in de deuren?
Van der Zedde: ‘Ja, een klein stukje, zodat je kunt zien of er iemand op zit. Wij hebben hier één keer ‘s ochtends een slapende dakloze op het toilet aangetroffen. Het is makkelijk als je ‘s avonds voor het sluiten in één oogopslag kunt controleren of de toiletten vrij zijn.’
Groot: ‘Vind ik voor een restauranttoilet niet gepast. Voor een beurscomplex of een sporthal kan het wel.’