artikel

Wereldwijnen

Horeca

Wereldwijnen, wijnkaarten ingedeeld naar smaak of druivensoort en vaak lyrische omschrijvingen van de aangeboden wijnen, zijn trends die je overal ter wereld, dus ook in Nederland tegenkomt. Een keuze uit (minimaal) zo’n 88 wijnen per glas is een trend die in heel Europa doorzet, uitgezonderd Nederland.

Om meerdere redenen jammer. Ten eerste kan de gast die maar een of twee glazen drinkt niet voor een betere wijn of een wijn passend bij zijn gerecht kiezen en daarnaast kunnen kleine gezelschappen ook niet avonturieren met spijs en wijn. Iets dat vooral in Scandinavische landen heel erg wordt gestimuleerd. Een grote misvatting trouwens dat deze landen ‘droog’ liggen. In het gemiddelde restaurant is er meer kennis en enthousiasme dan hier in Nederland.De trend van de toekomst zou ik het ‘Galloïsme’ willen noemen. Naar het Amerikaanse merk Gallo. Kozen echte wijnkenners vroeger vooral op wijnhuis, de nieuwe wijndrinkers, de dertigers, gaan steeds meer voor merken. Wat ze zoeken is niet het avontuur in verschillende jaren, verschillende wijnen en verschillende smaken. Ze willen liever iedere keer hetzelfde. Net zoals bij een glas cola bijvoorbeeld. De ontwikkeling heeft de familie Gallo goed begrepen. Zij adverteren op merk en zorgen daarbinnen voor een differentiatie tussen supermarkt- en restaurantwijnen. Maar niet alleen zij, ook andere huizen zijn hier mee bezig, bijvoorbeeld het Australische huis Lindemans. Veel ondefinieerbare domaines en wijnhuizen zullen dan ook verdwijnenMaar elke trend heeft een tegentrend. Zo zullen er weer meer echte wijnhobbyisten komen die gaan voor heel speciale wijnen. Oude, minder bekende en vooral lokale druivenrassen krijgen van hen alle aandacht. Wijnen naar terroir is hun grote mode en geëngageerde wijnmakers worden hun grote helden.