artikel

Wit fritesbakje nog steeds het meest gebruikt

Horeca

De cafetariahouder gebruikt gemiddeld zeven verschillende soorten bakjes en vijf soorten zakken gebruikt voor het verpakken van frites, snacks en maaltijden. Verpakkingsmaterialen zijn dan ook een vaste kostenpost. Deze bedraagt 1,6 tot 2 procent van de omzet. De verpakking is onmisbaar, maar kan wel een toegevoegde waarde geven aan uw producten. Grande Cuisine Foodstep verrichtte vorige maand via de internetpagina een kort nader onderzoek naar verpakkingen in de cafetariabranche. Circa veertig ondernemers regeerden en dat leverde een viertal actuele feiten op.

Witte fritesbakje meest gebruikt
Het actuele onderzoek wijst uit dat de meeste cafetaria’s het standaard witte fritesbakje gebruiken. De vroeger zo populaire puntzak is nauwelijks meer in zwang. Best jammer, aangezien uit consumentenonderzoek is gebleken dat de puntzak nog steeds zeer geliefd is als verpakkingsmateriaal voor frites. ‘Is dat misschien de reden waarom het altijd zo druk is bij die kleine patatzaakjes in de stad, waar ze uitsluitend Vlaamse frites in een puntzak verkopen?’

Andere kleur en vorm stilaan populairder
Verpakkingsmaterialen in een andere kleur of vorm worden echter toch steeds populairder. Zo wordt door ondernemers aangegeven dat zij bijvoorbeeld zwarte, rode of zelfs ronde frietbakjes gebruiken. In het kader van het milieu is ook het kartonnen bakje een steeds meer gebruikt materiaal.

Gebruik bedrijfslogo vooral in Randstad
De meeste cafetaria’s die aan het nadere onderzoek hebben meegewerkt proberen zich te onderscheiden door het logo van de zaak op de verpakking te laten drukken. Met name in de Randstad is dit veel het geval.

23 Procent vindt aanbod onvoldoende
Het aanbod is de laatste jaren uitgebreid. Toch geeft 23 procent van de deelnemers aan het actuele onderzoek aan dat zij het aanbod niet voldoende vinden. Zij zouden graag zien dat de verpakkingen voor in de cafetaria een meer eigentijdse uitstraling krijgen. Ook de keuze in menubakken en kinderverpakkingen is volgens een aantal ondernemers onvoldoende. Zij zouden in ook iets meer voor verpakkingsmaterialen over hebben, als deze in meerdere mate aan hun wensen voldoen. Eén van die ondernemers geeft aan: ‘Als het product verpakt wordt in een mooi en leuk bakje krijgt het product net iets meer uitstraling en heeft de smaak alweer een stapje voor. Het oog wil ook wat’. Een andere ondernemer, die niet méér voor verpakkingen wil betalen, meldt het volgende: ‘Het is al best een grote onkostenpost. Ik reken 25 cent voor een draagtas, die ik voor 30 cent inkoop. De meeste klanten accepteren dat, maar sommigen vinden het belachelijk. Toch is dit naar mijn mening niet meer dan normaal. In de supermarkt betaal je toch ook voor je plastic tas?’ 75 Procent van de cafetaria-ondernemers die meededen aan het onderzoek op de cafetariasite is het overigens met hem eens. Zij hebben eveneens niet veel extra’s over voor andere, aparte bakjes en zakjes.Uit de resultaten van het onderzoek van Grande Quisine Foodstep bleek dat ondernemers gemiddeld zeven verschillende soorten bakjes en vijf soorten zakken gebruiken voor het inpakken van snacks.