artikel

Daily Deli ziet brood in catering

Horeca

Er zijn nog altijd mensen die een nieuwe onderneming durven te beginnen. Ook in deze tijd. Ook in de catering, ondanks alle geweld van de grote cateringorganisaties. Kortgeleden startte in Amersfoort het bedrijf DailyDeli, een ‘food express’. Het lijkt nog maar het begin van alle plannen van René Krebber.

René Krebber, 32 jaar, heeft géén horeca-achtergrond. Hij komt uit de commercie. Zijn carrière in de ‘food’ begon in augustus ’98, toen hij in Veenendaal een croissanterie overnam. Hij wist die zaak in korte tijd zo winstgevend te maken, dat de vroegere eigenaar die van hem terugkocht. Van het geld dat zijn kortstondige horecacarrière hem opleverde, startte Krebber in september 1999 in Amersfoort zijn bedrijf DailyDeli. Met de toevoeging ‘food express’. Met andere woorden: snelle, dagelijkse levering van food-producten. Puur bezorgen.

Bedrijvenmarkt
DailyDeli is neergestreken in het bedrijventerrein Calveen. Samen met de nabijgelegen wijken De Hoef en De Baard en het in ontwikkeling zijnde Vathorst, vormt dat een woon-werkgebied van honderden bedrijven en 30.000 mensen. DailyDeli mikt op de bedrijvenmarkt.
Een van de eerste dingen die Krebber deed, was het laten maken van een verzorgde, geplastificeerde kaart, voorzien van een goed ogend logo en het assortiment. Verder staat er informatie over tijden en manier van werken van DailyDeli. ‘De kaart mocht geen vragen open laten en moest er professioneel uitzien’, aldus Krebber. Gekleed in DD-pet en voorschoot ging Krebber die kaart persoonlijk bij al zijn prospects afleveren, samen met een kennismakingspakket.

Vooral lunch
Op de kaart is te lezen dat DailyDeli van acht uur ’s morgens tot zeven uur ’s avonds levert, zeven dagen per week. Bezorging anderhalf uur na bestellen. Voor bestellingen onder de 25 gulden wordt een rijksdaalder bezorgkosten in rekening gebracht. Het assortiment omvat ruim zeventig producten, met als goedkoopste een halve liter melk voor ƒ1,75 en als duurste een hazelnoot bavaroise vlaai met slagroom, voor ƒ19,95. Driekwart van de verkoop concentreert zich vooralsnog op de lunch, maar de bestellingen op andere uren van de dag (ontbijt, vergaderingen, overwerk, recepties, verjaardagen op het werk) beginnen langzaam maar zeker ook op gang te komen.
Ondertussen is Krebber ook bezig met het ontwikkelen van een lijn warme maaltijden. ‘Ik denk aan een coproductie, met maaltijdassemblage hier in de keuken van DailyDeli. Een ander plan is, dat DailyDeli op zaterdagen met impulsartikelen bij de Gamma voorbij de kassa gaat staan. À la Ikea. En zo heeft Krebber nog meer ideeën in zijn hoofd.

Niet uniek
Krebber wil het eerste operationele jaar een omzet van rond de 2,5 ton bereiken. Binnen vijf jaar wil hij tenminste op de vier ton zitten.Wat DailyDeli doet noemt Krebber niet uniek. ‘Nee’, zegt hij. ‘Maar ik doe dit werk wel professioneler dan menig ander. En daar is behoefte aan. Want de grote cateraars laten deze markt liggen. Ik kom ook op adressen waar Van Hecke zit. Daar werk ik met ze samen. ‘Waarom Krebber zijn goed lopende croissanterie in Veenendaal verkocht? ‘De Nederlandse horeca werkt voor huurbazen. Ik wil voor mezelf werken.’