artikel

De bedprestaties van Westin

Horeca

Het belangrijkste wat een hotel een gast kan bieden is een goede nachtrust. Op basis van dit bijna slaapverwekkende gegeven ontwikkelde Starwood Hotels & Resorts Worldwide het Heavenly Bed, waarmee hotelketen Westin uitgeslapen en wereldwijd de publiciteit zoekt en vermoeide zakenlieden verleidt.

Het was een schot voor open doel, de introductie vorig jaar van ‘het ideale hotelbed’: The Heavenly Bed van de internationale keten Westin Hotels & Resorts. De keten investeerde 30 miljoen dollar om alle 83 hotels in Noord-Amerika te voorzien van 52.000 hagelwitte hemelse bedden. De hemel op aarde, vertaald in het ideale hotelbed, heeft 2000 jaar op zich laten wachten. Elke hotelketen had het kunnen bedenken, maar Westin gaf gehoor aan de ‘wake up call’ en deed het.
,,Hotels zitten in het vak van het verkopen van een goede nachtrust, maar meer dan de helft van de hotelgasten slaapt niet goed en de meesten gaan moe naar huis. Hotels hebben het belang van een goed bed jarenlang verwaarloosd. Een goed bed is de belangrijkste voorwaarde voor een goede nachtrust’’, zei een fris ogende voorzitter en chief executive officer Barry Sternlicht van Westins moedermaatschappij Starwood Hotels & Resorts Worldwide tijdens de introductie van het bed in ‘the city that never sleeps’: New York.Who’s the best in bed? kopte het persbericht van Westin provocerend, ervan overtuigd dat na zo’n slimme marketingzet geen andere keten de titel zal claimen.

On the road
De bedgeheimen van Westins moedermaatschappij Starwood liggen breeduit op straat. De ontwikkeling van het Heavenly Bed is gebaseerd op enerzijds het onderzoek ‘Sleeping on the road’ onder 600 zakenlieden die recentelijk drie of meer keren aaneengesloten in een hotel overnachtten en anderzijds op een test van 50 bedden van de 35 belangrijkste hotelketens en andere luxe hotels.
Starwood-functionarissen werden in een danszaal, waar de bedden waren opgesteld, opgesloten en er werd gekeken hoe snel ze de slaap konden vatten. Hun opdracht was het beste hotelbed van de wereld te ontwikkelen. Maandenlang testten ze matrassen, kussens en linnen. Sternlicht na de testen: ,,Nooit begrepen waarom de meeste hotelbedden zo oncomfortabel en afstotelijk zijn.’’
Onbegrijpelijk dus, want de resultaten van het onderzoek onder zakenreizigers maakten zonder meer duidelijk dat zij een comfortabel bed het belangrijkste item vinden in een hotelkamer. En een goede nachtrust is het beste wat een hotel hen kan bieden. Bij 49 procent komt het bed op de eerste plaats. Alle andere zaken, zoals een fax, een goede douche, de tv, een bureau en een minibar, werden door minder dan 10 procent van de zakenreizigers als belangrijkste voorziening in de hotelkamer genoemd.
Zakenmensen beschouwen het hotelbed als een ‘mission control center’. 56 procent van hen zit op of ligt in het hotelbed voor meer dan de helft van de tijd die ze in de hotelkamer doorbrengen. En wat doen ze in bed? 81 procent slaapt, 55 procent kijkt televisie, 44 procent leest, 43 procent telefoneert en 36 procent werkt in bed. Opvallend is dat 84 procent van de ondervraagden stelde dat het verblijf in het hotel aantrekkelijker zou zijn indien er een comfortabeler bed zou staan. Een bijna even hoog percentage (82 procent) heeft kritiek op de hotelbedden in vergelijking met het bed waar ze thuis in slapen. Meestal is de matras te hard of te zacht en vaak liggen er onvoldoende kussens op de hotelbedden.
Het onderzoek heeft duidelijk gemaakt dat de helft van de ondervraagden in hotels minder uren slaapt dan thuis. 31 procent van de deelnemers aan het onderzoek zei zelfs, in tegenstelling tot thuis, in een hotelbed midden in de nacht wakker te worden. De helft van de ondervraagden stelt dat de kwaliteit van de nachtrust in hotels slechter is dan thuis en dat ze daardoor in hun werk overdag minder goed functioneren. Driekwart van de zakenreizigers meldde verder dat ze na thuiskomt bij moeten slapen.

Partner
Gemiddeld doet de zakenreiziger er in een hotel 24 minuten over om in slaap te vallen, terwijl hij thuis na een kwartier al vertrokken is. Een derde van de ondervraagden neemt een slaapmutsje alvorens onder de hotelwol te duiken. Van degenen die ‘s nachts in het hotelbed wakker worden zegt 73 procent dat de oorzaak is dat ze hun partner missen. 60 procent wordt uit de slaap gehouden vanwege zorgen over kantoor.
Om de slaap weer te vatten gaan de zakelijke hotelgasten tv kijken of lezen. Overigens zijn zakenlieden wat de hotel-tv betreft het meest geïnteresseerd in nieuwsprogramma’s. 79 procent van de ondervraagden stemt af op CNN. Degenen die de tv aanlaten om in slaap te vallen, stemmen liever af op het Weather Channel – dat noodweer toont – en veel minder op aldult movies. Slechts 11 procent van de deelnemers aan het onderzoek geeft toe op de hotelkamer naar pornofilms te kijken.
En wie stopt de zakenreizigers ‘s avonds in? De meeste zakenlieden bellen nog even met hun partner voordat ze de ogen sluiten. De minder romantisch ingestelde slapers zeggen welterusten tegen een functionaris van de receptie of tegen de bedrijfsleider.De hotelnacht mag voor de zakenreiziger dan niet de meest ideale zijn, iets meer dan de helft van hen verkiest een nacht in het hotel nog altijd boven een nacht in een bed in het huis van hun schoonmoeder.
Testen en onderzoek boden Starwood voldoende ingrediënten om het ideale hotelbed te ontwikkelen: een Heavenly Bed uiteindelijk, waarbij het accent vooral op luxe, comfort en hoge kwaliteit van de gebruikte materialen ligt. Een speciaal ontworpen matras van fabrikant Simmons, een dekbed en een vijftal kussens gevuld met ganzenveren, om maar een paar features te noemen.
Starwood claimt nu het beste hotelbed van de wereld te hebben en dat gasten beter slapen dan ooit. The Heavenly Bed oogt als een sprookjesbed. Of het bed een oplossing biedt voor alle ongemakken van de vermoeide zakenreiziger en tot grotere guest loyalty zal leiden, moet blijken uit vervolgonderzoek. Iedere hotelier weet bovendien dat behalve het bed ook omgevingsfactoren van grote invloed zijn op de kwaliteit van de nachtrust. Rumoerige gasten ‘s nachts op de gang, dichtslaande kamerdeuren, aan- en uitklikkende lichtreclame op straat, te veel licht in de gang, een lawaaiige airco, een onregelbare airco en dus een ijskoude nacht, een toilet dat de hele nacht doorloopt… Met een goed bed alleen red je het niet, is de voorzichtige kritiek op de Heavenly Bed-hype. En misschien wil de gast wel entertainment. Het Allegro-hotel in Chicago meldt niets over de kwaliteit van het slapen, maar huldigt de slogan: ‘Finally a hotel that won’t put you to sleep’.

Engelen
Maar vooralsnog scoort de keten vooral publicitair goed met het hemelse bed, dat in alle Westin-hotels met veel tamtam wordt gelanceerd om de aandacht van de media te trekken. De ene keer daalt het bed neer uit de lucht, de andere keer komt het over water aangevaren. Hoteldirecties en personeel geven verkleed als engelen of gehuld in pyjama en met nachtmuts op, acte de présence. De slogan van Westin bij de Heavenly Bed-reclamecampagne: ‘Work like the devil, sleep like an angel’.
Het Heavenly Bed heeft inmiddels ook in Europa z’n intrede gedaan. Alle 231 kamers van het Westin Rotterdam (de millenniumtoren) dat in september opengaat, krijgen een Heavenly Bed. Het bed stond centraal tijdens een presentatie van Westin in Nederland een paar maanden geleden. Het management van het hotel had een heavenly bed neergezet in een van de zalen van het Museum Boymans van Beuningen, waar Starwood- en Westin-vertegenwoordigers spontaan onder de lakens doken. Ook de negen andere Europese Westin-hotels zullen de komende tijd hun bedden vervangen door ‘het ideale hotelbed’.Hotelgasten die verslingerd zijn geraakt aan het Heavenly Bed, kunnen er een exemplaar van bestellen bij de hotelketen, die een speciaal nummer heeft om bestellingen aan te nemen.

Goede nachtrust gaat boven goede seks

Van de zakenreizigers die aan het Starwood-onderzoek meededen, werd verwacht dat ze het achterste van hun tong lieten zien en dat leidde tot de vaststelling dat 63 procent van hen een goede nachtrust verkiest boven goede seks. ‘Great sleep beats great sex’, zo schrijven de onderzoekers in hun rapport.