artikel

‘Je krijgt de opdrachtgever die je verdient

Horeca

Marcel Baanen, directeur van Bon Bon Party Service uit Alblasserdam, is een diplomaat en zo benadert hij ook zijn vak. Relaties zijn voor hem heilig. De basis voor relaties is wederzijds vertrouwen. En kwaliteit is kwaliteit en prijs is prijs. ‘Je kunt alleen korten op de prijs als je eerst te veel vraagt.

Als er iets mis gaat met een party komt de andere Marcel Baanen boven. Dan is hij zwaar teleurgesteld. Waarna de diplomaat in hem er voor zorgt dat alles wordt gecorrigeerd of ten minste rechtgetrokken. ‘In de partycatering kun je je eigenlijk geen fouten permitteren’, vindt Baanen. ‘Daarom moet je ook niet te groot worden.’
Bon Bon Party Service is oorspronkelijk nauw verbonden met de Nederlandse scheepvaart, in het bijzonder met scheepswerf Van der Giessen de Noord. Daar begon grootvader Baanen zestig jaar geleden met bedrijfscatering. Uit de bedrijfscatering ontstond, via de verzorging bij tewaterlatingen en proefvaarten, de partycatering. Nog altijd is Bon Bon Party Service lokaal heel sterk, met diverse opdrachtgevers die decennia teruggaan. En ook is Bon Bon nog altijd een familiebedrijf. Marcel Baanen typeert zijn bedrijf als ‘niet groot’ en ‘traditioneel’. Hij gelooft wel in samenwerking.

Liever nee-verkoop
Wat bedoel je daar precies mee: traditioneel?
‘Ik wil daar mee zeggen dat bij ons het culinaire product nog altijd heel belangrijk is. Want daar zijn wij uit ontstaan en dat is nog altijd onze kracht. Dat lijkt misschien een open deur, als je dat als partycateraar zegt, maar dat is het niet. Wij verkopen liever nee dan dat we een kwaliteit moeten gaan bieden waar we niet achter staan.’

Meedenken in thema’s
Dus nooit hutspot, of iets dergelijks?
‘Jawel. We hebben bijvoorbeeld onlangs voor de Rabobank een party gedaan die in een fabrieksambiance gehouden werd en waar we boerenkool hebben geserveerd. Dat had te maken met de reden, waarom die partij georganiseerd werd. Maar ook dan moet je zorgen dat wat je doet, perfect in orde is. Zowel het culinaire product als alles erom heen.
Deel van ons vak is ook, dat je kunt meedenken in thema’s en dat je die ook weet uit te werken. En ze zelf ook kunt verzinnen. Je moet inventief zijn. Het feit dat je vooral bekend wilt staan als een oud, vertrouwd familiebedrijf wil niet zeggen dat je niet met je tijd meegaat. Want dan zou je van de markt en van je opdrachtgevers vervreemden. Een van onze belangrijkste commerciële doelstellingen is dat we onze vaste relaties weten te behouden.’

Wederzijds vertrouwen
En hoe doe je dat? Dat vasthouden …
‘Dat is een kwestie van wederzijds vertrouwen. Wij van onze kant zorgen ervoor dat we onze beloftes nakomen. En de opdrachtgever laat ons de ruimte om dat te doen waar we goed in zijn. Voor de prijs, die wij daarvoor vragen. En je moet je altijd diplomatiek opstellen. Want je werkt niet alleen voor klanten, maar ook voor klanten van die klanten.’

Kortingen
Over prijs gesproken… In een vorig nummer van Catering Magazine stond – per abuis – dat Bon Bon een winstpercentage van 70 aanhoudt. Heb je daar reacties op gehad?
‘Ja, veel. Vooral van opdrachtgevers. Die vonden dat toch wel wat aan de hoge kant. Die heb ik moeten uitleggen dat er geen winst had moeten staan maar omslag. Op het culinaire product hanteren we een inkoop-percentage van tussen de 30 en 33. Die marge hebben wij nodig willen we een goed product kunnen leveren. Daarom doen wij ook niet mee aan het geven van kortingen. Je kunt alleen maar korting geven als je eerst te veel vraagt.’

Met een ander in zee
Voel je het aan, als een bestaande opdrachtgever met een ander in zee wil gaan?’
Aanvoelen niet. Dat wordt me meegedeeld. En dan kan het zelfs zijn dat ik ze aanmoedig om dat ook inderdaad eens een keer te doen. Om welke reden dan ook …’

Prijsbeleid
En klachten?
‘Klachten mogen geen oorzaak van een relatiebreuk zijn. Als dat wel zo is, dan is er meer aan de hand. Dan is er geen vertrouwen meer. Echte klachten zijn eigenlijk altijd oplosbaar. Helaas wordt er vaak geklaagd om te proberen de prijs naar beneden te krijgen. Dat gebeurt vooral bij cateraars die zich niet betrouwbaar opstellen. Als je zelf betrouwbaar bent, probeert men je minder snel uit.
Je krijgt de opdrachtgever die je verdient. En de slechte opdrachtgevers haal je er in een voorgesprek meestal wel uit. Die praten meestal overmatig veel over de prijs. Afgezien daarvan blijft de prijsstelling natuurlijk een probleem voor de partybranche. Voor de buitenwereld is het prijsbeleid in onze branche natuurlijk erg ondoorzichtig.’

Partnerbedrijf
Ben je voor samenwerking? Tijdens het Catering Magazine Award-feest heb ik je heel collegiaal zien praten met Fred de Bruin van de Cateraars uit Groningen en Vincent Oostvogel van Golden Apple uit Nijmegen …
‘In principe ben ik voor samenwerking. Maar ik weet niet precies hoe je daar vorm aan zou moeten geven. Misschien zou ik bijvoorbeeld via Vincent Oostvogel een partij hier in mijn eigen regio krijgen van een opdrachtgever uit de regio Nijmegen. Maar hoe vaak gebeurt zoiets? Of misschien kan ik als kleinere cateraar binnen een samenwerkingsverband partijen binnenhalen, als een soort aanvullende partner van een grotere cateraar. Ik weet dat Maison van den Boer naar zo’n partnerbedrijf op zoek is. Maar dan nog… Culinair blijft het een heel moeilijk verhaal. Je moet op één lijn zitten. Je moet gelijkwaardig zijn.’

Opzettelijk klein
Maar kunnen relatief kleine bedrijven als Bon Bon het ook in de toekomst helemaal op eigen kracht?
‘Ik zie niet in waarom niet. Wijzelf willen juist opzettelijk klein blijven. We willen niet harder groeien dan goed voor ons is. In dit vak kun je je geen fouten permitteren. Dus moet je zorgen dat je het beheersbaar houdt. We hebben geen aandeelhouders en geen schulden. En ook dat willen we zo houden. Wij zoeken onze kracht in onze eigen identiteit. En in onze relaties. We doen bijvoorbeeld nauwelijks aan promotie.’

Profiel

Marcel Baanen (31) is directeur van Bon Bon Party Service in Alblasserdam, dat opgericht is door zijn vader. Marcel koos voor een commerciële opleiding; hij leerde het horecavak in de praktijk. De partycateraar was genomineerd voor de Catering Magazine Award1999.