artikel

‘Luxe broodjes eten is een uitje

Horeca

Het ondernemersechtpaar Aad en Marion Jonas dreef jarenlang het horecagedeelte en de supermarkt op camping Ginsterveld in het Zeeuwse Burgh-Haamstede. Vorig jaar namen ze een drastisch besluit. De supermarkt ging dicht en werd omgebouwd tot een zelfbedachte broodjesformule: De Carrousel. Het campingseizoen draait inmiddels volop. De eigenaren: ‘We hadden het al vijf jaar eerder moeten doen.

‘We hebben de supermarkt en het horecagedeelte tien jaar gerund’, vertelt Aad Jonas. ‘Ik ben horecaondernemer, heb twee zaken in Vlaardingen gehad, en kom uit een kruideniersgezin. Dus ik weet wel wat het inhoudt. Op zich liep de zaak prima. Te goed om weg te doen. Toch zit je met een beperkt assortiment. En mensen blijven naar de Aldi tien kilometer verderop rijden omdat het daar goedkoper is. Ze zien een supermarkt op de camping echt als een service-artikel.’

Broodjes garnaal
Aad Jonas vroeg op zeker moment aan zijn vrouw: ‘Wat nemen de eerste tien klanten ‘s morgens nu mee aan boodschappen?’ ‘Broodjes en een krant’, was het antwoord. Jonas: ‘Het was voor mij duidelijk. Brood moest het worden.’
Een ingrijpende verbouwing volgde. Met als eindresultaat een bakkerij/lunchroom, pal naast de bestaande snackbar en ijs- en pizzahoek. ‘Wat blijkt? De mensen missen de supermarkt niet eens’, zegt Jonas. ‘Ze zijn heel enthousiast.’ Jonas haalt een voorbeeld aan van een gezinnetje dat bij hem in De Carrousel kwam. ‘Een sjofel stel met twee kinderen. Ze aten hier eerst voor ruim vijftig gulden aan broodjes garnaal. Daarna stapten ze in de auto om helemaal naar de Aldi te rijden voor de goedkope boodschappen. Voor belegde broodjes zijn ze bereid geld uit te geven. Dat zien ze als een uitje.’

Huisstijl
Op de camping naast Ginsterveld zit overigens ook een Rekra-supermarkt. Jonas: ‘Campinggasten van hier gaan naar die winkel voor de boodschappen en campinggasten van daar komen hier broodjes halen. Dus die ondernemer is blij en ik ben blij.’
Aad en Marion ontwikkelden een huisstijl voor de lunchroom in samenwerking met bakkerij-organisatie Bakkersland. De naam werd: Happerij/bakkerij De Carrousel. Naast gewoon brood verkoopt Jonas er losse bake-off broodjes, belegde broodjes, gebak en dranken.‘
Ons uitgangspunt is, dat er voor elk eetmoment op een dag iets moet zijn. ‘s Morgens een ontbijtje, daarna koffie met gebak, ‘s middags lunch en ‘s avonds een pizza of pannenkoek. Het leuke is dat ook jongeren die ‘s nachts uit zijn geweest, na het feesten met dikke ogen hier even een broodje komen eten.’

Meer marge
Het gewone brood en het gebak krijgt Jonas van bakker Verwijs uit Zierikzee, de bake-off broodjes van Bakkersland. Jonas: ‘Bakkersland is een goede organisatie. Ze hebben kwaliteitsspullen. Zoals het Italiaans stokbrood met gedraaide puntjes, dat loopt enorm goed. De besteding per klant is alleen omhoog gegaan. Op brood zit meer marge dan op melk. Vaak worden de mannen met de knip erop uitgestuurd en dan zie je ze hier staan: ‘Doe dat er nog maar bij en dat … Zo ben ik zelf ook als ik bij de bakker ben. Ik kom met veel meer thuis dan ik moet hebben.’
Jonas ziet meer mogelijkheden voor De Carrousel. ‘Ginsterveld maakt deel uit van de Zeelandcamping-groep, allemaal kwalitatief goede campings. Ik wil kijken of het mogelijk is, dat op de andere twaalf Zeelandcampings ook zo’n formule komt. Maar dan moeten de betreffende ondernemers er ook klaar voor zijn. Verder is het een ideale formule voor een winkelcentrum. Ik zie het al voor me, met een rond zitgedeelte, als een echte carrousel.’

Bakkersland

Begin 1999 is Bakkersland, een organisatie van industriële bakkerijen, ontstaan uit een fusie van tien familiebedrijven. Deze organisatie heeft momenteel 21 productielocaties en haalt een omzet van ruim 615 miljoen gulden. Er zijn drie divisies. ‘Ovenvers’ richt zich op de retailmarkt, ‘Professioneel’ op de horeca, de derde poot is de exportdivisie. Bakkersland Professioneel is opgericht om aan de wensen van de horecamarkt te voldoen.