artikel

Onwelkome gasten

Horeca

Een overzicht van de meeste recente berichten van de Horeca Waarschuwingsdienst, onderdeel van het Nederlands Reserverings Centrum.

(23 december)

Hotel Auberge Genne in Hasselt waarschuwt collega’s voor de gladde babbel van de Engelsman Peter McGivney. McGivney verbleef er van half oktober tot half december, naar eigen zeggen omdat hij in ons land een nieuwe baan zou hebben gevonden. Uit navraag bleek dat ook te kloppen, alleen werd hij al na zeer korte tijd ontslagen omdat hij ZWAAR ALCOHOLIST zou zijn.

Volgens Auberge Genne hangt de man van leugens aan elkaar, maar komt hij zeer geloofwaardig over. Zo wist hij zelfs bij de bank geld los te praten. Met dat geld voldeed hij een deel van de hotelrekening. Er staat echter nog altijd een bedrag van 2000 gulden open.

McGivney is geboren op 30-12-’54 in Preston, Engeland. Zijn paspoortnummer is 028670351. Hij is circa 1.60 meter lang, heeft een tenger postuur, donkerbruine ogen en donker haar. Hij is doorgaans ongeschoren. Toen hij het hotel verliet, was hij gekleed in een sweater, een grijze broek en zwarte schoenen. De rest van zijn kleding is in het hotel achtergebleven.

(29 september)
Hotel De Meulenhoek in Exloo meldt dat op zondag 24 september een man een kamer reserveerde voor vier nachten. Hij is even op de hotelkamer geweest maar vertrok na een telefoontje naar Veendam. Later kwam hij terug om te eten. Vervolgens ging hij nog even naar zijn kamer om daarna het hotel te verlaten en niet meer terug te komen. De man heeft de kamersleutel nog in zijn bezit. Deze persoon, die gereserveerd heeft onder de naam Terpstra uit Vlissingen, is circa 40 jaar, 1.75m lang, heeft een stevig postuur, een lichtgetinte huidskleur, zwarte haren en een dito snorretje. Hij sprak met een Rotterdams accent.

(29 september)
De politie Rotterdam Rijnmond (district Rotterdam centrum) waarschuwt voor drie oplichters die toeristen, vaak van Aziatische afkomst, lastigvallen. De slachtoffers worden in het Engels aangesproken door een persoon die zich voordoet als toerist (dader 1). Hij vraagt hun óf de weg naar het centrum óf dat ze buitenlandse valuta kunnen wisselen. Nadat hij ze aangesproken heeft, komen er twee mensen (dader 2 en 3) bij staan die zich uitgeven als politieagent. Zij legitimeren zich met een badge of door een kaartje met politiestempel.
De signalementen: dader 1 (toerist) is een man van circa 35 à 40 jaar en vermoedelijk van Arabische of Zuid-Europese afkomst. Hij heeft een rond gelaat, een lichte stoppelbaard en een enigszins grijzige huidskleur. Hij is ongeveer 1.70m lang. Dader 2 (nepagent) is een blanke man van circa 30 jaar oud. Hij heeft kort, donker haar, een slank postuur, een gladgeschoren gezicht en enigszins ingevallen wangen. Hij is ongeveer 1.80m lang. Dader 3 (nepagent) heeft een lichtgetinte huidskleur, is circa 30 jaar, 1.85m lang, heeft kort, donker haar en een stoppelbaardje. De politie vraagt iedereen die de daders herkent, contact op te nemen met R. de Pater, hoofdagent rechercheur. Zijn telefoonnummer is (010) 2740472 of (010) 2747741.

(20 september)
Golden Tulip in Leiden vraagt aandacht voor Wessel Koning (21 jaar) uit Amsterdam. Hij zei één nacht te willen verblijven en gaf bij het inchecken zijn paspoort en creditcardnummer. Toen hij de volgende middag nog steeds op zijn kamer verbleef, vroeg men of hij wilde verlengen of vertrekken. Koning gaf een ontwijkend antwoord waarop het personeel hem nadrukkelijk vroeg wat hij wilde. Vervolgens werd hij agressief in zijn taalgebruik en beledigde de werknemers.
Daarop belde het personeel met de creditcardmaatschappij maar kreeg geen authorisatie. Wel schepte Koning volgens Golden Tulip op over zijn ongelimiteerde krediet bij ABN AMRO.
Uiteindelijk heeft de politie hem meegenomen naar het bureau. Het vermoeden bestaat dat Koning al eerder op dergelijke wijze in een hotel is verbleven of dat in de toekomst nog zou kunnen doen. Golden Tulip vraagt collega’s die dit meegemaakt hebben, contact op te nemen met de politie in Leiden. Wessel Koning is circa 1.90m lang, heeft een gebruind, Spaans uiterlijk en zwart haar.

(18 september)
Cok Hotel aan de Koninginneweg in Amsterdam roept zijn collega’s op, op te passen voor meneer en mevrouw Brown. Op vrijdag 15 september checkten zij in en betaalden de kamer contant. De tweede nacht en de extra kosten die het paar op de kamer maakten, zijn echter niet betaald. Zondagochtend vertrok het stel. Meneer Brown, 31 jaar, is een gekleurde man van circa 1.90m. Zijn echtgenote, 25 jaar, is lichtgekleurd en ongeveer 1.70m.

(15 september)
Hotel Floris in Rotterdam waarschuwt voor de heer Frans die onlangs het hotel verliet zonder de rekening van ƒ2025 te betalen. Hij is geboren in Seoul en heeft een Chinees uiterlijk. Volgens Hotel Floris werkt meneer Frans momenteel via het uitzendbureau Klaar voor de Start aan de Rijswijkseweg in Den Haag.

(14 september)
Crown Plaza Promenade
in Den Haag waarschuwt voor een Arabische man van circa 40-45 jaar die geld wilde wisselen en vroeg om ‘schone’, niet-gekreukte biljetten van ƒ50 en ƒ100. Nadat hij gewisseld had, zowel met Nederlandse guldens als met US Dollars, bekeek hij de biljetten en verdween hij. Later bleek dat het hotel een fors bedrag miste.
De man, kort en stevig van postuur en gekleed in een donker zakenkostuum, had een handlanger bij zich, eveneens een Arabier, die het personeel probeerde af te leiden. Deze man heeft een normaal postuur, is netjes gekleed en ongeveer 35-40 jaar oud. Crown Plaza vraagt alle collega’s die met deze mensen te maken hebben (gehad) met hen contact op te nemen (070) 3525161 en/of het buro Nieuwe Parklaan in te lichten (070) 3103052.

(14 september)
Hotel Inntel in het centrum van Amsterdam had gasten die gebruik maakten van een gestolen Euro/Mastercard met het nummer 54 70 42 00 40 05 28 47 en vervaldatum 05/02. Het gaat om een man in een rolstoel, die soms met een stok liep, zijn vrouw, kinderen en een babysitter die incheckten onder de naam ‘Maammak’. Allen hebben een donker getinte huid.

(14 september)
Novotel in Den Haag had last van een klant die slechts een gedeelte van zijn rekening betaalde. Het gaat om de heer Foley die, als lid van de Novotel Clubcard, vaste gast is in het hotel. Tijdens zijn laatste overnachting heeft hij echter niet de volledige rekening betaald. De volgende gegevens vulde hij in op zijn politiefiche: mr. L. Foley. 120, Beechdaleroad. NG8 3LL Nottingham, England. Novotel raadt collega’s aan om deze gast pas toe te laten na een ‘dikke’ vooruitbetaling aangezien hij tevens gebruik maakt van pay-tv en telefoon.