artikel

BBC good food show

Horeca

Vrijwel alle koks van de Britse buis waren op de Good Food show in Birmingham te vinden. Het publiek kon van dichtbij kennismaken met mensen als Gordon Ramsay, Jamie Oliver, Ainsley Harriott, Gary Rhodes en Ken Hom. Publiekslieveling was duidelijk The Naked Chef, ofwel Jamie Oliver. Als enige kon hij hordes jonge meisjes bewegen tot de aanschaf van een kookboek. Maar ook zijn collega’s trokken met hun show volle zalen.

BBC good food show

In de grootste van de vier showhallen in het NEC staat een lang rij nerveuze tienermeisjes. De gemiddelde leeftijd ligt rond de dertien jaar. Druk babbelend en giechelend wachten ze. Op wat of wie? Het lijkt meer op de fans van een jongensgroep als de Backstreet Boys dan op het publiek voor het aanwezige kooktalent. De meeste wachtende meisjes hebben waarschijnlijk nog nooit een pollepel in handen gehad, laat staan een kookboek. Een van hen verklaart de drukte. ‘Over een paar uur komt Jamie Oliver signeren. Omdat we hem niet willen missen, staan we nu al in de rij.’ De vraag of ze wel eens kookt, levert een schaapachtige blik op. Jamie is gewoon cool en ze kan niet wachten om hem eindelijk in het echt te zien. De succesvolle jonge kok heeft de status van popidool verworven. Aanschaf van het boek is voor de meiden niet meer dan een middel om even oog in oog te staan met hun idool.

Kooktheater
Verspreid over tien kooktheaters vertonen de koks hun kunsten. Naast demonstraties voor passanten, heeft iedere kok een uitgebreide show in een van de grote theaters. Jamie Oliver geeft de ene keer een demonstratie en de andere keer is er het vragenuurtje met de chef. In het laatste geval verzoekt de presentator de zaal bij aanvang om geen onbenullige vragen te stellen. Een dame van middelbare leeftijd heeft als eerste de kans. ‘Ik wil graag weten hoe groot je handen zijn.’ Terwijl Jamie een hand in de lucht steekt, licht de vrouw haar vraag toe. ‘In je recepten zeg je steeds ‘neem een handje van dit of dat’ en dan weet ik nooit hoeveel ik moet nemen.’ Volgens de kok is het antwoord eenvoudig: ‘Gebruik je fantasie. Koken moet je vanuit jezelf doen. Ga op je gevoel af.’

Balsamico
Totaal anders verloopt het uurtje van Ainsley Harriott. Begeleid door luide muziek swingt de kok/entertainer de trap af, begroet hier en daar iemand van de eerste rij en maakt een dansje met een van de aanwezige dames. Dan begint het koken. Als eerste staat een salade met geroosterde uien op het programma. Harriott haalt de geroosterde uien uit de oven. ‘Kijk, dan doe je er een beetje balsamico-azijn bij. De hete uien zuigen de azijn meteen op. Veel mensen hebben balsamico, maar ze gebruiken het niet. Ze kopen het alleen maar om indruk op de buren te maken.’ Terwijl de volle zaal schatert, pakt hij een meterhoge pepermolen en voorziet de maaltijd van peper. Het volgende gerecht bevat onder meer bonen. Geamuseerd kijkt Harriott de zaal in. ‘Inderdaad, dit zijn bonen en daar word je een beetje winderig van. Maar wat maakt het uit, het is Kerstmis!’

Organic
Van de diverse productsoorten die op de beurs werden gepresenteerd, sprong het ruime aanbod van organische producten (zie kader) het meest in het oog. Het organic-paviljoen was vijf keer zo groot als het voorgaande jaar. De standhouders speelden in op de toenemende vraag naar organische voeding, onder meer aangewakkerd door de BSE-crisis. Het stadium dat ‘organisch’ zich beperkt tot onbespoten groenten en fruit is Groot-Brittannië inmiddels voorbij. Het aanbod bestond onder meer uit vlees, brood, pasta, pastasauzen, zuivelproducten, rijst en kant-en-klaarmaaltijden.
De Britse consumentenbond vroeg 2000 mensen naar hun ideeën over organische producten. Bij zestig procent bleken gezondheidsoverwegingen de belangrijkste reden om voor organisch te kiezen. Niet alleen in verband met de afwezigheid van pesticiden, maar tevens vanwege de veronderstelde aanwezigheid van meer vitamines en mineralen (46 procent). Bijna 29 procent gaf de smaak als argument. De grootste barrière om vaker dergelijke producten aan te schaffen, bleek de dikwijls hogere prijs. Vraag is in hoeverre organisch voedsel gezonder is. De werkgroep Pesticiden Restanten, van het Britse Ministerie van Agricultuur, Visserij en Voeding, heeft een permanent onderzoeksprogramma in het leven geroepen om de hoeveelheid achtergebleven pesticiden in het voedsel te meten. In 1998 bleek hieruit dat een kwart van de onderzochte producten restanten bevatte. Het betrof geen schadelijke hoeveelheden.

Meer wijn
Wat ooit begon als een experiment, is inmiddels uitgegroeid tot de grootse culinaire beurs van Groot-Brittannië. Naast een scala aan stands met voedingswaren, serviezen en kookgerei, was er ook een paviljoen met importeurs van wijn, bier en gedistilleerd. Op dit gebied is sprake van een duidelijke kentering. De beroemde pint krijgt steeds meer concurrentie van het glaasje wijn. De omvang van het wijnpaviljoen liet zien dat de traditionele Engelse pint serieus wordt beconcurreerd. De veertien kramen gewijd aan het vertrouwde pintje, stonden in schril contrast met de 47 wijnkramen, aangevuld met zes kramen vol wijnaccessoires.
De wijnproducenten deden hard hun best zieltjes te winnen. Voor een paar pond konden bezoekers een wijnglas kopen met opschrift van de Good Food Show. Met het glas in de hand begon vervolgens de lange tocht, op zoek naar dat ene speciale wijntje. Zowel de traditionele als de nieuwe wijnlanden waren ruim vertegenwoordigd. Bij welke stand hij ook kwam, de bezoeker hoefde het glas maar te tonen of de standmedewerker voorzag de gegadigde van een behoorlijke slok wijn.

Koffiecultuur
Op het gebied van de non-alcoholica bleek Groot-Brittannië eveneens aan verandering onderhevig. De thee-natie lijkt zich langzaam te distantiëren van het traditionele kopje thee en de kop instantkoffie. Opvallend veel stands met versgemalen koffieblends en espressoapparaten sierden de beurs. Merkwaardige traktatie waren de gebrande espressoboontjes omhuld met chocolade. Eenmaal in de mond veranderde het geheel in een hapje koffiegruis dat zich niet gemakkelijk liet verwijderen. Niet alleen wordt thee langzaam verdrongen, thee is bovendien niet meer per definitie zwarte thee. De talloze verkopers van yogi, rooibos en groene thee maakten duidelijk dat ook hier sprake is van een verschuiving naar kruidenthee.

Te soft
Wie de kruidenthee en de organisch verantwoorde producten wat te soft vond, kon zich wenden tot vele stands met de meest uiteenlopende zaken. Liefhebbers van oosterse producten konden hun hart ophalen. Vanwege de spreiding over de verschillende hallen waren deze goederen wat moeilijker te vinden, maar het aanbod was ruim. Het varieerde van mini-toko’s met geïmporteerde producten tot oosters getinte waren en maaltijden van Britse makelaardij zoals instantnoedels en potten met sauzen.
Een duidelijk herkenbare knoflooklucht leidde naar de mensen van de knoflookboerderij. Behalve de bekende bollen, was er ook olifantenknoflook. Deze uit Zuidoost-Azië afkomstige lookvariant lijkt qua smaak op een sterke prei, die iets wegheeft van knoflook en noten. Vanwege de grote omvang en de milde smaak is deze knoflookvariant zeer geschikt om in de oven te bakken. Zat van het proeven waren er nog volop keukenbenodigdheden te bezichtigen, en cadeaushops en boekenstands te bezoeken.

Denkende apparaten
De stand van Whirlpool gaf bezoekers een idee van de mogelijkheden die keukenapparaten in de toekomst bieden. Hier geen simpele keukengadgets, maar het resultaat van uitgekiende productontwikkeling. Er waren diverse varianten van de huidige magnetron te vinden. Eén met ingebouwde scanner, die aan de hand van de streepjescode op de verpakking bepaalt hoe lang en op welke temperatuur een product bereid moet worden. Efficiënt weggewerkt in het aanrecht, zodat alleen de deur zichtbaar blijft. En er is het draagbare, lichtgewicht exemplaar dat ter plekke vloeibare maaltijden zoals soep verwarmt.
Ook andere apparaten zijn voorzien van technisch vernuft. De koelkast registreert welke waren worden gebruikt en bestelt deze vervolgens weer via internet. Eenmaal uitgeteld van een uitgebreid diner hoeft de eigenaar van de vaatwasser zijn hoofd niet te breken over het kiezen van een wasprogramma en de juiste hoeveelheid wasmiddel. De oven geeft de gegevens over het aantal borden en pannen door. Aan de hand daarvan bepaalt de vaatwasser het wasprogramma. Nog in ontwikkeling is een oven die via een internetverbinding recepten aanlevert, aangepast aan de gewenste ingrediënten en het aantal eters dat de kok doorgeeft.Aan het eind van de dag konden de bezoekers voldaan naar huis. Volle maag, volle tas en hopelijk voldoende kookideeën tot de volgende show.

Wat is Organic?

Organic is de verzamelnaam voor producten die niet met kunstmatige stoffen zijn bewerkt. Die vrij zijn van verdelgings-, ontsmettings-, conserverings- en kleurmiddelen. In de landbouw streeft de producent naar een natuurlijk evenwicht tussen bodem, gewassen, plagen en hun natuurlijke vijanden. Op het gebied van veehouderij betekent ‘organic’ dat dieren geen preventieve medicijnen of groeihormonen krijgen. Behandeling geschiedt alleen in geval van ziekte. Nederlanders zijn meer vertrouwd met de term biologisch. Een biologisch product is gemaakt zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen.