artikel

Degradatie van Het Amstel

Horeca

Reactie van La Rive (Amstel hotel)

Een droevig strijkkwartet klinkt tijdens het doorverbinden met de keuken van restaurant La Rive. Dan de vraag: waar wilt u meneer Kats over spreken? Over Michelin? Dan verbind ik u door met de general manager, meneer Beek. Heftige klassieke muziek nu tijdens het doorverbinden. De secretaresse van Het Amstel Inter.Continental Hotel in Amsterdam. Meneer Beek is telefonisch in gesprek, maar zij wil graag reageren.
Tweede ster kwijt? Dat was te verwachten, de policy van Michelin kennende. Wisseling van de wacht, dat kost punten, dus helemaal verrast waren ze in het Amstel niet dat restaurant La Rive nu nog slechts met één ster in de Guide Michelin 2001 vermeld staat.
Natuurlijk kan de degradatie ook positief worden uitgelegd. Executive chef Edwin Kats, die vorig jaar Robert Kranenborg opvolgde, heeft de ster die hij had bij bij restaurant Vermeer (Golden Tulip Barbizon Palace) gewoon meegenomen naar het Amstel. Maar zo simpel ligt het niet volgens de Amstel-woordvoerster. Sterren hebben immers ook te maken met de uitstraling van het restaurant zelf, met de sfeer en zijn niet uitsluitend gebaseerd op de persoon van de kok of zijn kookstijl.
Overigens is met het aantreden van Kats ook de samenstelling van de equipe grotendeels gewijzigd. Die equipe gaat zich nu inspannen om de tweede ster terug te verdienen. Want dat niveau, past volgens de Amstel-woordvoerster volledig bij de ambitie van het hoofdstedelijke bedrijf.