artikel

Bilderberg houdt hand op de knip

Horeca

Bilderberg Hotels & Restaurants zet de rem op investeringen. In de nasleep van de aanslagen in Amerika zijn uitbreidingsplannen in de ijskast gezet. Bilderberg verwacht over dit jaar een lagere omzet.

De gevolgen van de terreur voor de Nederlandse hotellerie worden steeds beter zichtbaar. Zakenhotels in de Randstad en bedrijven die het moeten hebben van hun vergader- en conferentiefunctie, zien de omzetten uit die markten fors dalen. En dus krijgt ook Bilderberg klappen. De directie van Bilderberg had maandag budgetoverleg en daarbij gingen ook de gevolgen van de ramp in Amerika over tafel.

Vooral de zakengast laat het sinds 11 september afweten, meldt sales & marketing directeur John Serbrock. Zowel de stadshotels als de hotels in de provincie laten dalende cijfers zien. De omzet van de keten zal dit jaar lager uitkomen dan de 250 miljoen van vorig jaar, zo’n 2 procent. De bezettingsgraad zakt terug van 67 procent (vorig jaar) naar 63 procent en misschien nog minder dit jaar.

De aanslagen zijn de tweede grote tegenvaller dit jaar voor Bilderberg en meer nog, voor het Britse beursgenoteerde moederconcern Queens Moat House. Door de MKZ-crisis maken veel countryhotels van Queens in Groot-Brittannië zware tijden door. In ons land zagen de Bilderberg-hotels op de Veluwe een stevige terugval in de bezetting na de uitbraak van MKZ.

Toch zijn volgens Serbrock de ontwikkelingen niet zo dramatisch als ze op het eerste gezicht lijken. ‘Over de hele linie gaat het minder, maar dat was vóór 11 september al het geval. En gelukkig zien we aan de andere kant dat het met de leisuremarkt op dit moment juist best goed gaat. Mensen stappen nu minder makkelijk in het vliegtuig en kiezen als alternatief voor een paar dagen vakantie in eigen land. Dat werkt in ons voordeel.’

Investeren
De directie van Bilderberg ziet zich niettemin gedwongen het investeringsbeleid fors aan te passen. Uitbreidingsplannen voor bestaande hotels zijn op de lange baan geschoven. Zo is een streep gezet door de bouw van extra kamers in het Bilderberg-hotel in Vinkeveen. ‘Dat doen we voorlopig maar even niet. Eerst zien hoe de markt zich de komende maanden ontwikkelt.’ Geen kapitaalinvesteringen dus.

Sales- en marketing-inspanningen daarentegen vinden gewoon doorgang en worden mogelijk geïntensiveerd. De gemiddelde kamerprijzen blijven gelijk. Bilderberg wil doorgaan met haar plannen voor de ontwikkeling van alliantiehotels in regio’s waar de naam niet of nauwelijks is vertegenwoordigd. Twee jaar geleden werd het eerste samenwerkingsverband (onder meer op het gebied van marketing, inkoop en training) aangegaan met Hotel De Wilmersberg in het Twentse De Lutte. Er wordt gepraat met andere kandidaten, maar concrete deals heeft dat nog niet opgeleverd.