artikel

Bouw een aantrekkelijke website

Horeca

Na het bouwplan en de keuze voor de juiste provider (zie Misset Horeca 38 van 21september) begint de daadwerkelijke bouw van de site. Vervolgens breekt het duel om de bezoekers aan. Begrippen als ‘webvertising, actualiseren en zoekmachines’ doen hun intrede. Nogmaals vijf stappen voor een goed resultaat.

Stap 6
Kies bij de bouw van een site voor een heldere en eenvoudige navigatie. Neem bezoekers aan de hand en loods ze met logische en duidelijke knoppen naar vervolgpagina’s. Nummer daarbij de pagina’s niet. Bezoekers lezen webpagina’s immers in een zelf te bepalen volgorde. Voorkom verder schuifbalken door pagina’s niet te groot te maken. Doorklikken is beter dan schuiven.

Stap 7
Publiceer de tekst kort en bondig in foutloos Nederlands. Zorg daarbij voor een rustige en lichte achtergrond zodat de tekst goed leesbaar is. Kies daarbij één of twee vaste lettertypes. De meest bekende zijn: Arial, Courier, en Times New Roman. Veel computers hebben namelijk moeite met het lezen van onbekende lettertypes. Vermijd tevens zoveel mogelijk witregels. Deze verlengen de laadtijd van een pagina. Houd de informatie op de site actueel. Een bezoeker haakt af wanneer hij gedateerde gegevens ziet.

Stap 8
Wees zuinig met afbeeldingen op de website. Illustraties zijn relatief grote bestanden en hebben veel laadtijd nodig om op de pagina te verschijnen. Iemand met een kabelmodem leest probleemloos afbeeldingen in, maar een internetgebruiker met een 14.4K modem doet er eindeloos lang over. Houd afbeeldingen daarom klein.Kies ook voor functionaliteit. Een smakelijke afbeelding van een gerecht vergroot de impact ervan, mits gemaakt door een professionele fotograaf. Een foto van de pui verbetert de herkenbaarheid van de zaak. Foto’s van personeel scheppen een band met gasten.

Stap 9
Biedt gasten de mogelijkheid om via internet te reserveren. Bouw een formulier waarmee gasten een tafel of gerecht kunnen reserveren. Vergeet de menukaart en tafelindeling niet te publiceren op de site. Geef de sitebezoeker tevens de mogelijkheid menukaarten te downloaden. Hanteer daarbij dezelfde lay-out als in de zaak. Wanneer een reservering binnenkomt via het formulier op de site, bevestig deze dan altijd direct per mail of telefoon.

Stap 10
Vergroot het sitebezoek door uw website aan te melden bij zoekmachines. Het opgeven van uw site is gratis. Overweeg verder samenwerking met een betrouwbare lokale of regionale toeristische organisatie. Publiceer een professioneel ogende banner op de site van het in de buurt liggende museum. Museumbezoekers kunnen de keuze maken uit enkele aantrekkelijke gerechten. Wees terughoudend met banners, ookal leveren deze reclame-uitingen geld op. Teveel knipperende advertenties ontkrachten de boodschap van een site.

Woordenlijst

Banner = internetadvertentie die na aanklikken de bezoeker direct op de site van de adverteerder brengt.
Webvertising = het plaatsen van reclamebanners op website van derden om extra bezoek naar eigen website te trekken.
Zoekmachine = een soort catalogus op internet met de adressen van websites. Via trefwoorden kunt u informatie over de meest uiteenlopende onderwerpen vinden.