artikel

De eerste Ultimate Service Award voor hotels

Horeca

De Ultimate Service Award, de eerste en enige onderscheiding voor uitmuntende service in de hotelindustrie, wordt vandaag gelanceerd. De onderscheiding is bedoeld ter erkenning vanhotels en hun personeel die zich inzetten om het verblijf van de gasten zo aangenaam mogelijk te maken.

De Ultimate Service Award, de eerste en enige onderscheiding voor uitmuntende service in de hotelindustrie, wordt vandaag gelanceerd.De onderscheiding is een onafhankelijk initiatief in samenwerking met CNNPartner Hotels, American Express en de unit Hospitality and Leisure van demoedermaatschappij van het NIPO, Taylor Nelson Sofres. De onderscheidingwordt gesteund door een raad van toezicht waarin de wereldtop van hotelierszijn vertegenwoordigd (zie kader). De onderscheiding is bedoeld ter erkenning vanhotels en hun personeel die zich inzetten om het verblijf van de gasten zoaangenaam mogelijk te maken.

Vanaf oktober 2001 tot januari 2002 kunnen zakelijke reizigers en toeristenover de gehele wereld stemmen voor het hotel waarvan zij vinden dat hetuitermate goede service biedt. Ieder type hotel – groot of klein, in stedenof op het platteland, budget of luxueus – dingt mee naar de Service Award. Deonderscheiding wordt uitgereikt in negen regio’s: Europa, het Midden Oosten,Afrika, Noord- en Zuid Amerika, Centraal Amerika/de Caraïben, het Indiasesubcontinent / Oceannië, Azië en Australië.

De winnaars worden in maart 2002 bekend gemaakt op het International HotelInvestment Forum in Berlijn. Per regio wordt één hotel gehuldigd. Dewinnaars krijgen de Ultimate Service Award 2002 en een aandenken in de vormvan een plakkaat ontworpen door Villeroy and Boch.

Op de website van NIPO, de Nederlandse Taylor Nelson Sofres dochter of op dewebsites van de andere partners die de Ultimate Service Award ondersteunen(www.nipo.nl, www.cnn.com/hotels en www.tnsofres.com) kunnen hotelgasten hunstem uitbrengen. De resultaten worden verwerkt en samengesteld door de unitHospitality and Leisure van het marketing informatiebureau Taylor NelsonSofres (TNS).

‘Het meest bepalende onderscheid tussen hotels wordt gevormd door deaandacht die werknemers schenken aan hun gasten’, aldus David Michels, CEOvan de Hilton Group. ‘Een hotel is waarschijnlijk het enige product ter dewereld waarbij puur service niet alleen een verschil uitmaakt, maardaadwerkelijk de waarde van de aankoop verhoogt’.

Over de Ultimate Service Award
Het initiatief voor de Ultimate Service Award is afkomstig van een speciaalcomité dat aandacht besteedt aan serviceverlening in de hotelindustrie. Delanceringcommissie bestaat uit Stuart Scher, TNS H&L; Richard Garland,Richmond International en de RGA; Mary Gostelow, schrijfster; GordonCampbell Gray, eigenaar van One Aldwych Hotel in Londen; Trent Walsh,director van GAP en Leading Quality Assurance. Vanaf het begin werd hetcomité gesteund en begeleid door CNN, American Express, Taylor Nelson SofresH&L, Villeroy and Boch en Jonathan Worsley, Co-Chairman van hetInternational Hotel Investment Forum te Berlijn.
De Award wordt ondersteund door een groot aantal toporganisaties waaronderde World Travel & Tourism council.