artikel

Groentegigant uit Venlo zet in op biologische producten

Horeca

Oerlemans Foods produceert al vier jaar biologische diepvriesfrites. Nog niet voor cafetaria’s, maar dat zal in de toekomst wel een keer het geval zijn, verwachten John Korsten en Marcel Hupperetz van Oerlemans Foods. ‘Het is wachten op iemand die zijn nek uitsteekt.

Oerlemans Foods is een internationale specialist op gebied van vriesverse groenten, fruit en aardappelproducten. Per jaar wordt tienduizend ton aan biologische producten gerealiseerd. Daarin is Oerlemans, met hoofdvestiging in Venlo, de marktleider in Europa. Het bedrijf houdt zich sinds twaalf jaar bezig met biologische producten waaronder sinds een aantal jaren bio-frites.

De productie van biologische frites is nu voor het grootste deel bedoeld voor de retail, te bereiden in de oven. Onder eigen naam en private label ligt het product in supermarktketens zoals Rewe (Duitsland) en C1000. ‘Al worden de biologische frites ook vervaardigd voor de foodservice’, meldt marketing manager John Korsten. ‘We kunnen ook biologische frites voor in de frituur maken. Dat is geen probleem. Dat gebeurt tot dusver enkel op wens van klanten, die dan in een keer een paar ton inkopen.’

Biologische producten vormen steeds meer een speerpunt van Oerlemans Foods. Daar ging een lange weg aan vooraf. ‘In het begin leverden de biologische producten veel opslagproblemen op. Je moet het gescheiden houden van de conventionele producten. De productielijn moet bij biologische producten ook elke keer worden schoongemaakt, de kans is groter op oogstverlies, enzovoort. Aanvankelijk had je ook wel eens wat gele erwten tussen de biologische erwten. Maar dat mocht ook van de afnemers. Het was immers biologisch. Dat idee is echter heel snel waarwel gezegd.

De producten moeten voldoen aan dezelfde maatstaven als onze conventionele producten. Er is ook geen smaakverschil, het heeft alleen de garantie dat het niet bespoten is met bestrijdingsmiddelen.’Biologische producten komen volgens Korsten steeds meer in zwang. ‘De vraag vanuit de samenleving naar biologische producten groeit. Het punt is echter nog steeds de volumevraag. Die is nu nog te gering om een vaste lijn voor bijvoorbeeld biologische frites te realiseren.’

Gezondheid
Marcel Hupperetz, die zich bezighoudt met ‘culinary development’ bij Oerlemans Foods, ziet zeker mogelijkheden in de toekomst voor de biologische frites in de snackbar. ‘Het is gewoon wachten op een keten die het aandurft’, vertelt Hupperetz. ‘De vraag naar biologische producten is groeiende. Mensen letten steeds meer op hun gezondheid. Ik kan me echt voorstellen dat een cafetariaketen op een gegeven moment overstapt op biologische frites. Maar zo’n keten moet dan ook compleet overstappen. Dan moet je tevens biologische snacks verkopen en bakken in biologisch vet.’

‘Ik denk dat een dergelijke biologische snackformule bijvoorbeeld een doelgroep als jonge gezinnen met kinderen zal aanspreken.’, vervolgt Hupperetz. ‘Die zijn vaak erg bewust bezig met voeding. Veel kinderen zijn ook allergisch voor allerlei geur- en smaakstoffen. Korsten: ‘Ik denk dat 50-plussers een dergelijk concept eveneens zal aanspreken. Maar je zult het concept wel heel duidelijk moeten maken aan de consument. Het begrip ‘biologische snack’ is natuurlijk een beetje tegenstrijdig. Bij ‘biologische’ denken veel mensen aan gezond, bij snacks is dat toch anders. De promotie is belangrijk. Dan moet je niet aankomen met schreeuwende folders maar met een rustige brochure met bijvoorbeeld veel groen en gedrukt op ruwer papier.’

Prijzen
Er zal wel een hoop komen kijken bij het opzetten van zo’n bio-formule, verwachten beide. ‘Er is veel na te pluizen’, verzekert Marcel Hupperetz. ‘Je hebt te maken met certificeringen en waar ga je bijvoorbeeld met je oude vet heen. Ook zit je natuurlijk met andere prijzen die je moet vertalen naar de consument. Toch ben ik er heilig van overtuigd dat zo’n formule er eens komt.’ ‘Om biologische frites nu bij het normale assortiment te nemen, is voor een cafetariahouder bijna onmogelijk’, meent Hupperetz. ‘Je moet het dan in een aparte ketel frituren. Dat zal met name in spits problemen opleveren.

Vroeger hadden veel cafetaria’s vier tot vijf ketels, dan is het nog te overwegen. Maar nu hebben veel snackbars nog twee of drie ketels.’ Korsten verwacht dat een snackketen in bijvoorbeeld Engeland of Duitsland eerder over gaat op biologische frites dan een Nederlandse keten. ‘Die landen zijn verder wat biologische producten betreft’, meldt hij. ‘Biologische producten zijn daar in supermarkten een heel bekend verschijnsel. Iedere supermarkt heeft een biologische afdeling. Mensen zijn daar al een aantal jaren bekend met het fenomeen ‘bio’. In Nederland zie je het nu pas een beetje opkomen.’