artikel

Groot en klein

Horeca

Kleine ondernemers willen nog wel eens opkijken tegen grote bedrijven. Bij die grote bedrijven zou alles beter geregeld zijn. Terwijl managers van grote bedrijven eigenlijk niet zo gek veel te doen hebben: ze delegeren vooral. En voor elk probleem hebben ze wel een apart mannetje of vrouwtje.

Dagelijkse problemen
Kleine ondernemers zijn die mening toegedaan dat omdat ze vaak zelf met dagelijkse problemen worden geconfronteerd. Als iemand ziek is moeten ze zelf de vervanging regelen. Als de CAO verandert moeten ze dat zelf aan de boekhouder doorgeven. Als een debiteur niet wil betalen moeten ze er zelf achteraan bellen. In het bedrijf zijn weinig mensen aan wie ze dat soort zaken kunnen delegeren.

Net zo veel problemen
Mijn stelling: grote bedrijven hebben net zo veel problemen als kleinere bedrijven, alleen zijn ze anders van aard. Het is waar dat grote organisaties op sommige vlakken de zaakjes beter voor elkaar hebben: de afdeling personeelszaken regelt de ziekmelding, de administratie het salaris, de afdeling automatisering het computerprobleem. Maar tegelijkertijd blijkt de interne communicatie een enorm struikelblok te zijn. Vaak weet de ene afdeling niet wat de andere doet.Deze week laten we drie topmanagers van grote bedrijven aan het woord over de nabije toekomst. De uitdagingen waarvoor zij staan verschillen niet wezenlijk van die van kleine bedrijven. Ook de topmanagers moeten knokken voor hun centjes, krijgen soms nul op het rekest van de bank, en moeten creatieve oplossingen bedenken voor het binnenloodsen van vreemd geld. Ook zij hebben zorgen om de euro, maken plannen om hun medewerkers op te leiden, denken na over wat voor bedrijf ze hebben en hoe ze kunnen groeien. Alleen de schaal verschilt.

Gogme
Er is geen reden om te veronderstellen dat grote bedrijven per definitie beter gemanaged worden dan kleine. Ik ken genoeg zelfstandige bedrijven die met evenveel gogme worden geleid als grote bedrijven.