artikel

Koemans Snacks in Den Haag

Horeca

Sterke punten
Net als in 1999 en 2000, toen de cafetaria steeds op de tweede plaats eindigde, troffen de juryleden een mooie zaak met een gezellige sfeer aan. Zij nemen hun petje af voor de manier waarop eigenaar Nico Koemans inspeelt op de wens van de klant en een constante uitstraling weet te bewerkstelligen. Hij noemt zijn zaak geen restaurant, maar wil toch nét iets meer zijn dan een cafetaria. Daarin is hij op alle fronten geslaagd.

Het bedrijf maakt ieder jaar meer winst. Met de investeringen daaruit haalt Koemans een gestaag groeiend netto resultaat. De financiële huishouding van het bedrijf is prima op orde. Ook administratief heeft hij alles uitstekend voor elkaar.

Koemans weet zijn personeel optimaal te motiveren en te stimuleren. Kwaliteit van je medewerkers is niet te koop. Het hoge niveau van het personeel is mede het resultaat van het charisma van de cafetariahouder.

De cafetaria heeft lering getrokken uit eerdere deelnames. Hier kunnen andere kandidaten soms een voorbeeld aan nemen. Koemans verbetert zijn zaak ieder jaar structureel, en niet alleen met het oog op de wedstrijd. Hij is een voorbeeld voor een verdere verbetering van de branche in zijn totaliteit.

Kritische noot
Hoewel Koemans Snacks aan perfectie grenst, zette de jury toch nog één vraagteken. Er zijn twee bedrijfsleiders in dienst die de scepter voeren als de eigenaar zelf afwezig is. Omdat Koemans niet vaak de voorraad telt, vragen de juryleden zich af of er dan wel voldoende controle is op oneigenlijk verbruik. De ondernemer zou moeten streven naar een combinatie van theoretische en effectieve controle.