artikel

Nederlanders besteden steeds meer geld aan eten

Horeca

Nederlanders geven steeds meer geld uit aan eten. In vijf jaar tijd (1995-2000) zijn de bestedingen aan voedingsmiddelen met zes procent toegenomen. Gemiddeld ging zeventien procent van het huishoudbudget op aan levensmiddelen. Daarmee is het de op twee na belangrijkste uitgavepost, zo heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vrijdag laten weten.

Meer koken doen de Nederlanders echter niet. Ze eten volgens het CBS juist steeds vaker buiten de deur. Wellicht is dat ook de reden dat voeding na ‘woning en ontwikkeling’ en ‘ontspanning en verkeer’ zo’n belangrijke kostenpost is voor huishoudens.

Zijn de totale bestedingen aan voedsel van 1995 tot 2000 met zes procent gestegen, de uitgaven aan vis namen met achttien procent toe. Maar dit betekent niet dat Nederlanders massaal meer vis zijn gaan eten: die is vooral flink duurder geworden.

Door al dat eten zijn de Nederlanders ook dikker geworden. Uit cijfers van het rekeninstituut blijkt dat in 2000 48 procent van de mannen ouder dan twintig jaar te zwaar was. Van de vrouwen was veertig procent te dik. Twintig jaar eerder lagen die percentages op respectievelijk dertig en minder dan dertig procent.