artikel

Nuchtere feiten van een magisch concept

Horeca

Lowlands, het grootste pop- en campingfestival van Europa, werd bezocht door 57.000 mensen. Ongeveer de helft van de bezoekers was man, de helft vrouw, de helft student, de helft werkend. Gemiddelde leeftijd: 22. Consumerend: alle 57.000. Tijdens de consumptiepieken werden met het concept Magic Meals 4000 complete maaltijden per uur verkocht.

Nuchtere feiten van een magisch concept

Grote festivals als Lowlands zijn tegenwoordig booming business. Er is alleen één probleem en dat is, dat die business – hoe booming ook – zich voornamelijk afspeelt in het zomerseizoen. Met alle gevolgen van dien voor de catering, die een onmisbare rol speelt bij dit soort evenementen. Het maaltijdconcept MagicMeals, dat speciaal voor grote evenementen ontworpen is, is daarom ‘opblaasbaar’, zoals zelfstandig cateringadviseur Martin Haak dat noemt. Haak, voormalig ArenA-man, is een van de vier participanten in het MagicMeals concept.

De andere drie zijn evenementencateraar Ron Koebrugge, diens Belgische collega Frans Bevers en Loc 7000, onderdeel van Mojo Concerts, organisator van onder andere Lowlands en soortgelijke giga-happenings. Deze vier partners zijn eigenaar van het concept. De hardware is eigendom van tentenbouwer- en verhuurder De Boer. Dat is wat Haak bedoeld met zijn ‘opblaasbaar’. Als het concept niet in gebruik is, vormt het voor de vier partners geen dood kapitaal. Het komt pas tot leven als de hardware uit de stalling tevoorschijn wordt gehaald.

Het concept van Magic Meals is ontwikkeld door Kessel uit Kessel, in opdracht van (en ook in nauwe samenwerking mét) genoemd viertal. De opdracht was een cateringfaciliteit te bouwen die voldeed aan de volgende vijf criteria: mobiel; snel op te bouwen en af te breken; inzetbaar in binnen- en buitenland (voorschriften op vlak van Arbo, HACCP, brandveiligheid, transport, enz, enz); een grote, nog nooit eerder gerealiseerde capaciteit; volledig selfsupporting.Het concept bestaat uit twee delen: de productie van de maaltijden en de uitgifte daarvan. Met ander woorden: enerzijds het ‘keukendorp’, eigendom Kessel, anderzijds de specifieke tent(en), eigendom De Boer. Met als derde partij het vierspan Haak, Koebrugge, Bevers, Moja, dat het exclusieve recht van gebruik heeft.

Containers
Het keukendorp bestaat uit twaalf geïsoleerde containers met RVS wanden. Die twaalf containers vormen twee gespiegelde, bijna volledig identieke productielijnen. Er zijn in totaal zes keukenunits, een afwasunit, een opslagunit, twee kleedruimten met douches en toiletten (een dames, een heren), een kantinecontainer en een kantoorcontainer. De keukenunits zijn ingericht met twaalf computergestuurde friteuses van 24 liter en zes van tachtig liter, twee combisteamers en een bandverdeelsysteem. Dat verdeelsysteem, inclusief geautomatiseerde etikettering en gerobotiseerde afvulling, doet eerder denken aan een inflight kitchen, een grote instelling of aan food processing dan aan een keuken op een evenement, hoe giga ook. Wel wordt er – vanzelfsprekend – bijna volledig met convenience gewerkt.

De uitgifte gebeurt via een lijnbuffet (bij Lowlands 32 meter lang) dat is verdeeld in meerdere uitgiftepunten. Dat buffet staat in de tent, voor de keukens. Runners zorgen ervoor dat elk punt op vraag wordt bevoorraad. De runners halen de maaltijden van de twee transportbanden, die vanaf de laatste twee keukenunits de tent binnen lopen. De bestellingen worden gecoördineerd via de zogeheten lijnbaas die ze vervolgens in de keuken intoets in een geautomatiseerd etiketteersysteem, op basis waarvan disposable maaltijdschalen op de eerder genoemde verdeelband kunnen worden afgevuld. De keuken werkt zo volledig à la minute, op afroep. De maaltijden bestaan uit drie componenten, met saus als eventuele vierde. En dan beschikt MagicMeals ook nog over zijn eigen afval- en zijn eigen rioleringssysteem.‘Een uniek concept’, zegt Haak. En tot het tegendeel bewezen is, is er waarschijnlijk niemand die hem kan tegenspreken.