artikel

Pensioen belabberd geregeld

Horeca

Koninklijk Horeca Nederland (KHN) start begin volgend jaar een grootschalige promotiecampagne om horecaondernemers zich beter te laten verzekeren voor hun oude dag. Betere pensioenregelingen moeten een einde maken aan het oneigenlijke gebruik van goodwill.

De actie van KHN gaat in de periode februari/maart volgend jaar van start, meldt KHN-directeur Jeu Claes. ‘Wij vinden het normaal dat ondernemers zich van begin af aan verzekeren.’ Een goede nabestaanden- en ongevallenverzekering is volgens de horeca-voorman het absolute minimum. Volgens Claes hoeft dat helemaal niet veel te kosten. ‘Er zijn moderne vormen waarbij je pensioen opbouwt zonder dat je dat een vermogen kost.’ De komende weken onthult KHN haar concrete plannen met de campagne.

Uit recente cijfers van Rabobank Nederland blijkt dat horecaondernemers zich belabberd slecht hebben verzekerd voor hun oude dag. Van hen heeft 16 procent geen enkele aanvullende regeling. ‘Bedroevend’, aldus Claes. Ondernemers in andere sectoren doen het volgens de Rabobank veel beter. In de horeca wordt ook het minst vaak pensioen opgebouwd in eigen beheer of in een pensioen-bv. Ook pensioenen bij een bedrijfstakpensioenfonds komen in de horeca – met uitzondering van de hoteliers – niet veel voor.

Verder scoren de pensioenen ondergebracht bij verzekeraars in de horeca het laagst: 12 procent. In andere sectoren ligt dat gemiddeld op 23 procent. Ook andere verzekeringen scoren slecht in de horeca. Een derde van de ondernemers heeft geen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Jaarlijks zetten horecaondernemers circa ƒ9200,- opzij voor inkomensverzekeringen. Daarmee scoort de sector het laagst. Slechts tweederde van de ondernemers laat doorrekenen of de getroffen regelingen wel het gewenste inkomen garanderen.

Goodwill
Het afsluiten van goede verzekeringen moet een einde maken aan het oneigenlijk gebruik van de goodwill. Uit het recente rapport ‘Goodwill en Waardebepaling Horecabedrijven’ van het bedrijfschap Horeca en Catering blijkt dat het bepalen van overnameprijzen in de horeca nog te veel beïnvloed wordt door een vervuild en oneigenlijk begrip van de term goodwill. Jeu Claes: ‘Er is een hele generatie die denkt dat het pensioen in de zaak zit. Maar de verkoop van je bedrijf mag nooit je pensioenvoorziening zijn.’ Hij zet grote vraagtekens bij het begrip goodwill. ‘Wat is goodwill? De nieuwe ondernemer verbouwt het bedrijf, vervangt de inventaris, hangt er een nieuwe naam op, werft nieuwe klanten.’

In het rapport constateert het bedrijfschap dat jonge, startende ondernemers de dupe worden van het oneigenlijke gebruik van goodwill. ‘Meer dan eens hebben beginnende horecaondernemers, gedreven door enthousiasme en soms jeugdige overmoed, forse bedragen voor goodwill betaald voor toekomstige inkomsten die nooit werden gerealiseerd’, aldus de studie. Het bedrijfschap benadrukt dat als er een substantieel bedrag aan goodwill wordt gevraagd, dit cijfermatig moet worden onderbouwd. Nu vinden er volgens het schap ‘onzakelijke transacties plaats waardoor bedrijven al na een beperkt aantal jaren het loodje leggen’. Hierbij gaat niet alleen veel eigen geld verloren, ook leveranciers, de fiscus en andere financiers lopen schade op.