artikel

Consumentenbond beschuldigt horeca van prijsverhogingen

Horeca

DEN HAAG – De Consumentenbond beschuldigt de horeca ervan de komst van de euro aan te grijpen om de prijzen te verhogen. Uit een steekproef van de bond blijkt dat cafés en restaurants de afgelopen twee maanden hun prijzen met zo’n tien procent hebben verhoogd om op mooie afgeronde eurobedragen uit te komen.

De Consumentenbond roept mensen op om ‘eurofraudeurs’ te mijden. De bond vindt prijsstijgingen, ook afrondingen, uit den boze. In een brief aan Horeca Nederland heeft de belangenorganisatie dinsdag om opheldering gevraagd.

Voorzitter C. van Dijkhuizen van het Euroforum ligt niet wakker van de prijsverhogingen. ‘Prijsvorming is in Nederland vrij. Als een café een pilsje duurder maakt, kan dit. Vraag is natuurlijk of de klanten blijven komen.’ Hij voegt er aan toe dat de inflatie vijf procent bedraagt. ‘Gemiddeld zijn de prijzen dit jaar met dat percentage omhoog gegaan. De horeca zit daar volgens het onderzoek van de Consumentenbond boven. We vinden dat wel jammer.’

De Consumentenbond onderzoekt in haar prijzenmonitor de ontwikkeling van de prijzen van duizenden producten. Daarnaast kunnen consumenten klagen bij de bond over ‘verkeerde’ europrijzen. ‘In beide gevallen komt de horeca er slecht van af’, zegt directeur K. de Jong. Zij noemt de prijsstijgingen zeer opvallend omdat in andere sectoren geen sprake is van systematische prijsverhogingen. ‘Het is allemaal wel erg toevallig.’

Jeu Claes, directeur van Koninklijk Horeca Nederland, vindt de relatie tussen de prijsverhogingen en de euro onjuist. ‘De prijzen zijn niet met tien maar met 5,6 procent gestegen. Dit zijn gewone verhogingen die voortkomen uit stijgende loonkosten, BTW-verhoging en door de overheid ingestelde milieukosten. Die kosten moeten horecaondernemers gewoon doorberekenen. De consumentenbond verstrekt dus absoluut onjuiste informatie.’

Jan Caspers, van het onlangs tot Café van het Jaar uitgeroepen Ons Caffeej in Uden, vindt de prijsverhoging door de komst van euro een slechte zaak. ‘Wij gebruiken de euro niet om de prijzen omhoog te krijgen. Maar er zullen best bedrijven zijn die dat doen. Dat vind ik een slechte zaak. Eens in de drie jaar worden onze prijzen verhoogd. Destijds hebben we vastgesteld om daar 1 januari 2002 voor te kiezen. Onze prijsaanpassing staat dus los van de komst van de euro.’