artikel

Golden Tulip geofferd voor Spaanse expansie

Horeca

Alfonso Merry del Val Gracie, Ignacio Aranguren González-Tarrio en Gabriele Burgio. Enkele van de namen die aan het roer staan van wat eens de oer-Hollandse onderneming Golden Tulip was. Een club in de jaren zestig uit de klei getrokken als antwoord op de komst van Hilton naar de polder. Vorig jaar lijfde het Spaanse NH Hotels Krasnapolsky Hotels & Resorts in, dat kort daarvoor fuseerde met Golden Tulip International. Binnenkort worden de eerste GT-schilden van de gevels gesloopt.

Geen Spaanse overheersing, maar Europese eenheid. Met dit sympathiek klinkende gedachtegoed gaat de Spaanse hotelketen NH Hotels een nieuwe fase in van z’n expansiepolitiek. Het vlaggenschip van de Nederlandse hotellerie Grand Hotel Krasnapolsky in Amsterdam moet er als eerste aan geloven en wordt nu NH Krasnapolsky. Pas een paar jaar geleden werd het Golden Tulip-logo aan de naam toegevoegd. Een gevolg van de fusie tussen de Krasnapolsky Groep en Golden Tulip International. De nieuwe club, Krasnapolsky Hotels & Restaurants (84 hotels met ongeveer 10.000 kamers), ging vervolgens samen met het Spaanse NH Hoteles (toen 64 hotels met ruim 10.000 kamers).Anderhalf jaar na de bekendmaking van die fusie, die feitelijk een overname was, zitten de Spanjaarden stevig in het zadel.

Verheugd
Krasnapolsky-directievoorzitter Willem-Jan van den Dijssel meldde vorig jaar april verheugd te zijn over de krachtenbundeling die ‘twee van de meest winstgevende en innovatieve ondernemingen in de hotelindustrie van vandaag samenbrengt’. Van Den Dijssel, voor wie naast de zittende topman Gabriele Burgio een plaats was weggelegd in de NH-board als executive director, is nu alweer een half jaar weg bij de groep. Van de elf posten in de board worden er slechts twee door Nederlanders bezet: Bernard s’Jacob en Anthony Ruys. In het zeskoppige managementteam zit Thomas Bas als enige Nederlander. Hij is managing director of strategic development. NH Hotels heeft inmiddels z’n Nederlandse businessunit opgetuigd, waarvan de leiding in handen is van de 41-jarige Michael Levie.Bij de bekendmaking van de fusie vorig jaar werden NH, NH Express, Barbizon, Golden Tulip en Tulip Inn als sterke ‘brands’ aangemerkt. Maar Golden Tulip krijgt van NH geen water meer en is langzaam aan het uitbloeien.

Volgens NH-voorzitter en CEO Burgio heeft onderzoek aangetoond dat NH hét merk is dat consumentenvertrouwen uitstraalt. 85 procent van de geënquêteerden identificeert de brand met groei, innovatie, dynamiek en sterke internationale vertegenwoordiging. Kortom, een merk dat aanzienlijk sterker is dan Golden Tulip. De strategie is dan ook om NH verder als Europese brand uit te bouwen met de slogan: NH Hotels a company for the new century. Dat betekent dat de belangrijkste Golden Tulip-hotels het toevoegsel GT voor hun naam zullen moeten vervangen door NH, te beginnen met Golden Tulip Krasnapolsky en Golden Tulip City Centre Hotel in Amsterdam. Ook Golden Tulip-hotels in België (inclusief de Belgische Alfa-hotels), Duitsland en Portugal zullen er aan moeten geloven.

Burgio verklaarde tijdens een persconferentie kortgeleden in het NH Krasnapolsky dat er vooral een commercieel belang is gemoeid met de naamswijziging. Het is beter dat een bedrijf als Krasnapolsky in reserveringssystemen onder de naam NH Krasnapolsky te vinden is en zodoende ook gerelateerd is aan alle andere NH-hotels. Voor de identiteit van dit en andere hotels zal de naamswijziging niet uitmaken, aldus Burgio. Het gaat sec om de verandering van twee letters: GT wordt NH. Maar vóór het NH-logo op de gevels verschijnt, zullen de twee Amsterdamse hotels eerst een kleine renovatie ondergaan. Voor zover aanwezig zal al het beige en bruin uit de hotels verdwijnen. NH Hotels wil de zon laten schijnen in z’n hotels, zeker ook in Nederland, waar op het moment dat Burgio en Levie de pers te woord stonden, de regen met bakken uit de grijze lucht viel. ‘Zó’n klimaat en dan beige en bruin, dat kan niet’, aldus Burgio.

Verwarring
De NH-geveloperatie moet ook verwarring voorkomen met de franchisebedrijven die zijn aangesloten bij Golden Tulip Worldwide. GTW werd overigens eerder dit jaar door NH Hotels gekocht. Maar er zijn geen plannen bekendgemaakt om de GT-franchisebedrijven hun naam te laten wijzigen. De wijziging geldt dus alleen bedrijven die deel uitmaakten van Krasnapolsky Hotels & Restaurants en die nog als Golden Tulip te boek staan. Een dertigtal hotels in Nederland. Maar de verandering zal geleidelijk gaan. De zakenhotels in de grote steden komen het eerst aan de beurt, daarna de conferentiehotels elders. Tulip Inn-hotels in de provincie zullen het langst hun naam behouden.

NH Hotels wordt een pan-Europese brand, zegt Burgio. Niet langer presenteert de keten zich als NH Hoteles, (voorzien van de uitgang es in het Spaanse meervoud) maar als het meer algemene NH Hotels. Niettemin krijgen de hotels nog een Spaanse culinaire impuls om voorbereid te zijn op de Europese doorbraak. NH Hotels vond de Spaanse topkok Ferràn Adria van het beroemde restaurant El Bulli (drie sterren Michelin) bereid om culinaire concepten voor de keten te ontwikkelen. Over enige tijd zal Adria persoonlijk die concepten ook in Nederland presenteren.