artikel

Landal is geen groentje meer

Horeca

Crisis? Niet bij Landal GreenParks. De verhuurder van vakantiebungalows beleeft topweken. Dat was hard nodig, na een seizoen dat door mkz-maatregelen deels in het water viel. Wat de toekomst betreft: met de recente overname van 34 Gran Dorado-parken is Landal in één klap de grootste speler op de bungalowmarkt in Nederland. ‘Nu nog naar de beurs.

De reisbranche is in mineur, in de hotels zijn de kamers leeg, maar in de bungalowbusiness hoor je niemand klagen. Bij Landal GreenParks is er zelfs alle reden om feest te vieren. Het eerste lustrum is een feit, de zoveelste uitbreiding staat op stapel en met de cijfers gaat het de laatste weken uitstekend. Oktober was goed voor 30 procent meer boekingen dan dezelfde periode vorig jaar.

Eindelijk weer eens een positief geluid na al die ellende in Amerika, dacht commercieel directeur Bas Hoogland, en hij belde met de media: ‘Jongens, ik lees alleen maar verhalen over hoe slecht het gaat met de toeristische markt, maar wij lopen al een paar weken gigantisch te plussen’. ‘RTL heeft een cameraploeg langs gestuurd om de drukte te filmen.’Eerder profijt dan schade dus van de aanslagen. ‘De mensen stappen niet in het vliegtuig naar Spanje, maar een midweekje in eigen land kan natuurlijk geen kwaad. En zeg nou zelf, wat kan hier in de bossen nou gebeuren?’

Rabbit Hill heet het bungalowpark waar de ontmoeting plaatsvindt. De brochure heeft het over ‘mooi gelegen op de Veluwe’ en zo is het ook, zeker met al die herfstkleuren. Nee, voor terroristen hoef je hier niet te vrezen. Wel voor gevaren van andere aard, zo werd afgelopen april duidelijk. Na de uitbraak van mond- en klauwzeer moesten Rabbit Hill en de andere vakantieparken in het natuurgebied ‘op slot’. Zes weken lang was het erg rustig. En toen de bossen weer opengingen, bleek het aantal vooruitboekingen voor het zomerseizoen vies tegen te vallen. Landal zat met een miljoenenstrop. ‘Gelukkig kunnen we door de herfstdrukte weer een beetje inlopen.’

Rabbit Hill dus. Het schijnt dat je hier als gast om de haverklap oog in oog staat met konijntjes en andersoortig wild. Maar niet vandaag. Vandaag zijn het vooral bolderwagens en tourfietsen. Je struikelt er bijna over. Kinderen spartelen in het overdekte zwembad, de bowlingbaan is druk bezet. In een vergaderzaal naast het à la carte-restaurant heeft het directieduo Bas Hoogland (commercieel directeur en Leo van der Meer (algemeen directeur) de hele middag overleg gevoerd met de nieuwe collega’s van Gran Dorado. Onderwerp van gesprek: de integratie van 34 parken binnen de Landal-organisatie. De praktische invulling moet stapje voor stapje en kost veel tijd. Voor welk reserveringssysteem wordt er gekozen? Wat te doen met het drukwerk? Dat soort zaken. Binnen tien maanden moet alles geregeld zijn en kunnen de vroegere Gran Dorado-parken per 1 september 2002 als fijn geslepen Landal-product de markt in.

Hoteljongens
Vijf jaar geleden, bij hun aantreden, stonden ze ook in Misset Horeca. Een stukje jonger, de een nog zonder bril. Leo van der Meer en Bas Hoogland. Toen nog betrekkelijke groentjes op de bungalowmarkt. Hoteljongens, afkomstig van Bilderberg. Verzekeraar Aegon wilde halverwege de jaren negentig van haar vijftien vakantieparken (3500 bungalows) af en twee investeringsmaatschappijen hadden er wel oren naar. Toen de banken bereid bleken 450 miljoen gulden op tafel te leggen, konden Van der Meer en Hoogland aan het werk. Hun opdracht luidde: ga de parken verder professionaliseren en verhoog de bezetting en het rendement.

Allereerst moest er een nieuwe naam worden bedacht. Een naam die het accent legde op rust, ruimte en natuur. GreenParks rolde uit de bus, maar die vondst alleen had te weinig body. Landal, een verzonnen naam zonder betekenis, werd eraan toegevoegd. Uit onderzoek was gebleken dat vakantiegangers Landal associeerden met weids en landschappelijk. En dat is ook wat de bungalowverhuurder wil uitstralen: een park van onthaasting. Daarmee onderscheidt Landal zich nadrukkelijk van andere spelers in de markt. Landal heeft geen tropische zwemparadijzen en andere thema-attracties die de concurrenten wél hebben.

Op de parken zijn een zwembad, een bowlingbaan, een ballenbad, tennisbanen, golfbanen, midgetgolf, maar geen winkelpromenades of een uitgebreid aanbod van horecaformules. Hoogland: ‘Onze gasten komen ook niet voor dat soort spektakel. We vertellen juist dat er buiten het park heel veel te beleven valt. We proberen ze nadrukkelijk niet de hele dag binnen het park te entertainen.’ Daarmee heeft Landal geen aantrekkingskracht op sporters in trainingspakken, stelt Hoogland. ‘Die zie je bij ons niet of nauwelijks. Of laat ik het anders formuleren. Ik zie bij ons veel mensen die zo de brochure in kunnen. Wat we graag wíllen zijn, zíjn we ook.’

Aardverschuiving
En niet zonder succes. Vijf jaar na de start heeft Landal een paar flinke groeispurten doorgemaakt. Het is niet gebleven bij de exploitatie van vijftien Aegon-parken (Nederland en Duitsland). Vorig jaar kwam Port Greve in Zeeland erbij en er wordt over de grens gekeken. Er is inmiddels een park in Tsjechië en in Oostenrijk wappert eind volgend jaar ook een vlag van Landal GreenParks. In eigen land zorgde de overname van 34 Gran Dorado-parken (waarvan drie in België) deze zomer voor een aardverschuiving op de bungalowmarkt. Landal werd in één klap de grootste speler, gevolgd door Center Parcs. Dat ging vorig jaar op in het Franse Pierre Vacances, maar blijft in Nederland gewoon als merknaam bestaan.

Algemeen directeur Leo van der Meer: ‘De nieuwe parken passen qua ligging uitstekend bij het Landal-profiel van rust en ruimte. Groot voordeel is verder dat we nu in één klap landelijke dekking hebben. We zitten op meerdere plaatsen aan de kust en daarmee halen we automatisch meer uit de Duitse markt. Duitsers zijn dol op de Hollandse kust.’ Van der Meer ziet de overname als een belangrijke stap in de groeistrategie van zijn organisatie. Landal wil die groei vooral realiseren door het afsluiten van verhuur- en managementcontracten. Dat is ook bij de overname van de Gran Dorado-resorts het geval. Voor de duidelijkheid: Landal is geen eigenaar van de Gran Dorado-parken. De bungalows zijn particulier eigendom. Landal regelt namens de verenigingen van eigenaren de verhuur.

Van de opbrengst steekt Landal een deel in eigen zak. Volledig eigenaar zijn van de nieuwe parken zou volgens de directie niet mogelijk zijn. ‘Daar hebben we het geld niet voor.’ Het lijkt zo simpel. Je vervangt de naam Gran Dorado door Landal en klaar. Maar dat werkt toch anders. Er is heel veel voorbereidingstijd nodig. Landal heeft de commerciële exploitatie van de parken inmiddels overgenomen, maar de sales- en marketingactiviteiten vinden tot 1 september volgend jaar plaats onder de naam Gran Dorado. Daarna neemt Landal GreenParks de commerciële activiteiten volledig over en worden de resorts opgenomen in de brochure van Landal.

Als Landal alleen verantwoordelijk is voor de verhuur en het management, wie gaat er dan over de kwaliteitsbewaking van bijvoorbeeld de horecafaciliteiten? In de vijftien parken die Landal volledig exploiteert, valt de horeca onder eigen beheer. In de nieuwe parken niet, maar volgens Bas Hoogland is dat niet bezwaarlijk. ‘We willen geen eenheidsworst. In de bestaande parken zijn de restaurants ook niet allemaal hetzelfde. En wat die kwaliteitsbewaking betreft: we voeren voortdurend controles uit op de parken. Als een bungalow niet goed in de verf zit, trekken we aan de bel. Voor de horeca geldt hetzelfde. Lopen dingen niet naar wens, dan sturen we bij.’

Beursgang
Voorlopig is er genoeg werk. Ook na de afronding van het Gran Dorado-verhaal. Meer activiteiten in het buitenland bijvoorbeeld. Om te beginnen in Oostenrijk. Verder staan in Tsjechië in samenwerking met partners dáár – nieuwe projecten op stapel. En dan is er de ambitie binnen een paar jaar een gooi naar de beurs te doen. In 1999 is het bijna gelukt. Van der Meer: ‘Een half jaar werd er op de bank aan gewerkt. Op het moment dat de feitelijke beursgang moest plaatsvinden, trokken ze zich terug. Waarom is ons nooit verteld. Misschien waren we nog niet groot genoeg. Dat zijn we nu wel.’

3800 bungalows

Landal GreenParks exploiteert op dit moment in Nederland, Duitsland en Tsjechië zestien bungalowparken met 3800 vakantiebungalows, de Gran Dorado-resorts niet meegerekend. De organisatie heeft ook nog ruim 1500 campingplaatsen. Bij Landal werken momenteel negenhonderd mensen. Vorig jaar bedroeg de omzet 166 miljoen gulden. Het bedrijf investeerde de afgelopen twee jaar vijftig miljoen gulden in vernieuwingen en uitbreiding van bestaande parken.