artikel

‘Sorbet als toetje bij menu

Horeca

Eigenaar Erik Frielinck van Restaria De Waag in Almelo zag zijn ijsverkoop ten opzichte van vorig jaar iets teruglopen. ‘Dat had echter niets met het weer te maken’, zo stelt hij. ‘Ik vond het best een redelijke zomer. Mijn zaak is trouwens gevestigd in de binnenstad. Als het te warm is, laten de mensen dat gebied toch links liggen. Er waren andere factoren die aan de omzetdaling ten grondslag lagen.’

‘Sorbet als toetje bij menu

Frielinck verkoopt in zijn cafetaria zowel verpakt als soft- en fabrieksschepijs. ‘Met name het softijs ondervindt veel concurrentie van de McDonald’s hier vlakbij. Tegen hun varianten kan ik niet op met mijn combimachine die maar één shake- en ijssmaak produceert. Plaats voor een groter apparaat met meer mogelijkheden heb ik niet. Daarnaast zijn er verderop sinds kort twee ambachtelijke ijsbereiders. Die zijn gevestigd in een wandelgebied waar zij direct voor de zaak een terras kunnen opzetten. Bij mij zijn alleen een paar zitjes aan de overkant van de doorgaande weg mogelijk. Ik heb het terrasje heel gezellig ingericht, maar de passant heeft onvoldoende in de gaten dat dit bij ons hoort. Ook dit draagt er toe bij dat de mensen voor een ijsje eerder naar de specialist gaan dan naar mijn cafetaria.’

Toch piekert Frielinck er niet over om het schepijs uit zijn assortiment te halen. ‘Wij bieden de klant ook complete menu’s. Daar hoort als toetje een sorbet of een mooi opgemaakte coupe bij. Het schepijs, met keus uit negen smaken, houd ik dan ook het hele jaar door in voorraad. Een nagerecht is immers niet alleen iets voor de zomer. Het verpakt ijs maak ik nu op en met het softijs stop ik tijdens de winter eveneens. Maar in maart staan ze weer op de prijslijst. Ik wil met mijn assortiment nu eenmaal zo volledig mogelijk zijn.’